Zvokotok, CD, 12. november 2023 od 18h
do 20h : Mieko Shiomi, Music
for two players II
Kompozicijo Music for two players II bosta izvedli kraljici preoblek (angl. drag
queens) Babsi Adler in Anđa Rupić.
Leta 1963, ko je nastala kompozicija Music for two
players II, se je v krogih svetovnega umetniškega gibanja Fluksus že kar
naprej omenjalo njeno avtorico Mieko Shiomi (1938–). Po hudi izkušnji druge
svetovne vojne in študiju muzikologije na Univerzi za umetnost v Tokiu je
soustanovila skupino Ongaku, ki se je ukvarjala predvsem z noise glasbo in
performativnimi umetnostmi. To je bilo obdobje pomembnih premikov v koncepcijah
glasbe oziroma, bolj natančno, obdobje dekonstrukcije njenih zgodovinskih
koncepcij in vnosa elementa procesualnosti vanjo. “Mislim, da so vse procesi,
tako tudi izvedba performansa in življenje samo,” je dejala Mieko Shiomi. “Še
več, menim, da bi se umetnost in vsakdanje življenje morala odzivati drug na
drugega.” V tej perspektivi, značilni za glasbene avantgarde 20. stoletja,
zvočenje preneha biti edino bistvo glasbe. V glasbo vstopijo, kot njeni
konstitutivni elementi, delovanje telesa, najmanjši vsakdanji dogodek,
prostor.
V delu
Music for two players II si izvajalca_ki
delita prostor. Počneta lahko načeloma karkoli (ali pa nič), le govoriti ne
smeta. Konvencionalno zvočenje izgubi primat, a zvočenje s tem ne izgine. Paralelo s tem predlogom najdemo tudi v tako imenovanem
dragperformansu, se pravi performativni umetnosti kraljic preoblek (angl. drag
queens).
Kraljice preoblek najpogosteje nastopajo na playback,
ravno zato so posebej zanimive za izvedbo kompozicije Mieko Shiomi. Njihov
nastop temelji na prevzemu in utelesitvi vsega, kar konstituira izvedbo
glasbenega dela – izvajalko, njen glas, glasbo pesmi (tudi operne arije),
podobo, govorni komentar. Nastop pa je tako intenziven, da izbriše odsotnost
izvajalca_ke in skladatelja_ice. To se pravi, pridejo na oder, pojejo, a ne
pojejo. Govorijo, a ne govorijo. Molčijo, a ne molčijo. Ves nastop temelji na
glasu, ki ga ni, a je. Zdaj pa jih postavljamo v zanje novo, vznemirljivo
vlogo, ki jo določa glasbeni zapis: govoriti
ne smejo. Kako se bo v delu
znašla izvajalka, katere izvedba vloge temelji na izjemni izraznosti, ko
partitura to izraznost zatre?
Babsi Adler je prva dama najnovešega
vala slovenske drag scene. Kot starleta Ljubljanskega nočnega življenja se je
skozi odre Kabareja Tiffany povzpela na sam vrh slovenske drag scene in tam
tudi ostaja. Kot ena izmed najbolj plodovitih drag umetnic na slovenski sceni
je del mnogih umetniških produkcij, mnogokatera tudi sama producira in/ali koordinira
npr. je organizatorka in koordinatorka tekmovanja za drag performerje
"Majska Kraljica", ki ga organizira pod okriljem društva ŠKUC in
Pink.The.Underground. Prav tako pa se je v svoji karieri pojavila v številnih
tujih produkcijah, televiziskih reklamah, glasbenih videih, video portretih,
televizijskih serijah in gledaliških predstavah..
Anđa Rupić se je izvalila v inkubatorju kabareja
Tiffany. Pod spretnimi prsti drag mame, danes že legendarne Sestre Emperatrizz
in budnim očesom drag botre Virginije Immaculate.
V kabareju Tiffany je oblikovala karakterje in
raziskovala izraznosti ter kmalu začela sodelovati z različnimi
kolektivi. Bila
je tudi ena od soustvarjalk odprtega prireditveno-vadbenega prostora Pri Anđi v
Avtonomni tovarni Rog.
Rupić lahko srečate po ljubljanskih podzemljih
in nadzemljih, včasih zaide tudi v sosednjo dolino.
Letošnji Zvokotok snuje Nina Dragičević.
Zvokotok je koncertni cikel, ki se posveča
sodobni komponirani glasbi, raziskovanju kompozicijskih postopkov, pogosto v
povezavi z glasbeno tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike,
izvedbeno inovativnost ter povezuje prostore ustaljenega institucionalnega
umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja neinstitucionalnih
umetniških sfer.
Produkcija: Zavod Sploh
Partner: Cankarjev dom
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna
občina Ljubljana