Neforma #89, 7.9. Španski borci
Matej Kejžar, Mala Kline, Žiga Jenko, Muzikačaka (Sara Korošec)
Če
bi zbrali izhodišča, ki zaznamujejo delo tokratnih gostov Neforme, bi
lahko iz njih sestavili kar prodorno definicijo tega cikla. Vsi se
vztrajno poskušajo izmikati konvencijam, a jih hkrati zaznamuje široko
znanje o njih, ki prvo sploh pogojuje. Dolgoletne izkušnje napajajo
vsega očiščeno in surovo energijo večnega začetništva z zaupanjem.
Zaupanjem, ko gre gib in zvok v neznano. In kot vedno – vse bo pogojeno z
nepredvidljivostjo prvega srečanja sodelujočih.
MATEJ
KEJŽAR, plesalec, koreograf in pedagog, je končal amsterdamsko
koreografsko fakulteto SNDO in The X-Group, podiplomski študij programa
P.A.R.T.S. v Bruslju, medtem pa tudi semester pri Trishi Brown v New
Yorku. Od leta 2009 živi v Bruslju, kjer je bil med drugim član plesnega
ansambla Rosas Anne Terese De Keersmaeker. Je avtor številnih plesnih
predstav, ki jih je doma ustvarjal v produkciji PTL, Exodosa, Maske, CD,
Emanata, Pekinpaha, predstavljene pa so bile po vsem svetu, tudi na
Avignonskem festival in na beneškem arhitekturnem bienalu. Kot pedagog
in gostujoči koreograf je sodeloval s številnimi tujimi institucijami,
bruseljskim PARTS, amsterdamskim SNDO, salzbruškim SEAD, dunajskim
ImpulsTanz, taiwansko TUNA, moskovskim TSEH in singapurskim Frontiere
Dance Land. Kejžar je z zavodom Pekinpah tudi iniciator mednarodne
plesne platforme Pajek, ki je prerasla v Festival Radikalnih teles
Pajek. Razvija svojske oblike eksperimentalne plesne prakse, najprej
Time and Space Re-Mix, nato Language Sausage.Če
Mateja prosiš za nekaj stavkov o njegovem odnosu do giba, plesa,
telesa, napiše pet strani …, ki vključujejo tudi razmislek o
individualnosti, o vseprisotnosti koreografije kot orodja regulacije in
apropriacije, o detektiranju okostenelih družbenih vzorcev in hierarhij,
pa tistih vzorcev, ki že vklepajo tudi improvizacijo kot metodo gradnje
umetniškega dogodka in jo spreminjajo v (preveč) prepoznaven stil.
Njegova vprašanja, kako v improvizaciji dejansko vzdrževati
nepredvidljivost, kako se izogniti nereflektirani določenosti, kako
ohraniti široko potencialnost dogodka, so tehtna izhodišča za Neformo.
MALA
KLINE, koreografinja, plesalka in filozofinja, ustvarja v Sloveniji in
Belgiji in je eno najprepoznavnejših koreografskih imen svoje
generacije z obsežnim in mednarodno priznanim koreografskim opusom, ki
ga zaznamuje metodološko natančno razvita plesna praksa. Njeno
samostojno koreografsko delo vse od začetkov izhaja iz gradnje
nenavadnih odrskih podob, ki nikoli ne preidejo na raven razvidnega in
nedvoumno strukturiranega odrskega znaka, ampak prej ustvarjajo
specifična, pomensko pretočna in potentna ozračja, sestavljena iz
konsistentnih in metodološko natančno organiziranih koreografskih
organizmov. Za svoje delo je prejela več nagrad, med drugimi Zlato
ptico, več Povodnih mož ter nagrado Ksenje Hribar za koreografijo.
Doktorirala je iz filozofije in magistrirala iz gledališča. Je
certificirana terapevtka Saphire® tehnologije sanjanja in avtorica dveh
knjig, Capfico: Writings From the Belly of the Whale in Gledališča
potencialnosti: Med etiko in politiko. Za zadnjo je prejela nagrado
Ksenje Hribar za teorijo in publicistiko. Ustanovila je DREAMLAB, School
of Images Slovenia, in ELIAS, mednarodni rezidenčni prostor za
raziskovalce in vizionarje s področja umetnosti in znanosti.Mala
je filozofsko podkovana in pronicljiva ustvarjalka, a njene stvaritve
daleč od intelektualizmov prevzamejo predvsem z močjo fascinacije, z
gradnjo svojskih in skoraj otipljivo navzočih imaginarnih prostorov, s
poglobljenim zasledovanjem transformativnosti – ne zgolj z vidika
imaginacije in estetike, ampak tudi z vidika družbenega, političnega.
Tudi njej gre torej za odmikanje od pričakovanega in za razpiranje
potencialnosti, številna izhodišča se križajo z Matejevimi, s katerim že
zelo dolgo nista bila skupaj na odru.
ŽIGA
JENKO je tistim, ki spremljajo dogajanje na naši podtalni sceni znan že
od sredine devetdesetih let. Bil je karizmatični frontman pri Rhytm
Thieves, kasneje pri Crazed Farmers in oOo. Če grobo analiziramo njegov
glasbeni razvoj, opazimo, da gre vseskozi za obrobne in glasne muzike. A
da se z leti oddaljuje od žanrskih konvencij k muziciranju, ki bolj kot
na strukturo stavi na spontanost in drvenje v Tukajinzdaj, brez spon in
tabujev. Ostale so zgolj reminiscence punk rocka ali, če pogledamo
drugače: ostala je esenca, močna surova zvočna energija.Njegovo
vokalno improviziranje – v katerem je zaenkrat blažen med ženami – pa
ga kaže v še subtilnejši luči. Hkrati igriv in smrtno resen, čuječ in
neposlušen. Oznaka za edinega predstavnika »moške kvote« v slovenskem
bazenčku impro vokaliziranja, je pravzaprav pogojna, saj njegova raba
glasu – prav je in spodobi se – preči spolne predznake in uspešno zdrma
poslušalkino-poslušalčevo predstavo o »moškem petju«.
MUZIKAČAKA
je skupina-ženska oziroma one-woman-looper band Sare Korošec.
Muzikačaka je projekt, skupina, žival, prostor ali koncept, ki išče
sredino med umetnim in naravnim, med načrtovanostjo in naključji, med
formo in improvizacijo, med robnostjo in centrom. Pojem samote še vedno
ostaja središčna točka ustvarjanja. Med kurjenjem krušne peči,
ustavljenim časom in neskončnimi hribi sredi Haloz nastaja glasba
vokalnih plasti, robustnih elektronskih ritmov, zvokov klavirja,
terenskih posnetkov in besed.Haloška
puščavnica je bila povabila na Neformo iskreno vesela. Z Žigom glasbeno
še ni sodelovala, sta pa svojčas oba kot glasbena novinarja polnila
eter Radia Študent, kar je že skoraj garancija za široko poznavanje
glasbenih tradicij in svobodomiseln pogled na glasbo. Potrjuje se kot
avtorica, ki konsistentno razvija svoj solistični glasbeni izraz, hkrati
pa ni del »impro scene«, zato je to povabilo gotovo tehtno in ravno
toliko tvegano.