Medtem ko se spomin na Pavlo
Debeljak kopiči, je spomin Pavle Debeljak zapisan pozabi. Ni le Pavlina starost
tista, ki je vzrok temu procesu, temveč njeno bolezensko stanje.
Diagnosticirana demenca, bolezen možganov, katere najbolj prepoznaven simptom
so motnje spomina, je sčasoma povzročila Pavlino odsotnost iz njenega prej
jasnega mesta v odnosu z bližnjimi. Soočanje vnukinje, Urške Preis, z mamino
pozabo, je izdatno beleženje tistega, kar je še ostalo - krajev, kjer se je nek
dogodek, sedaj spomin, zgodil ter Pavline gole prisotnosti v prostoru. Preis
namreč ne more več skupaj z mamo obujati spominov na vse počitnice preživete
pri njej doma. Z njo lahko le še zapoje ali posluša njeno recitiranje molitev.
Po odzvenu v obema domačem prostoru pa je kot tujka soočena z vprašanjem: “
Kako ti je
kaj všeč pri nas?”
Nastali posnetki, najsi bodo to
fotografije, videi ali zvočna dokumentacija, tako ne razkrivajo Pavlinih
spominov, niti ne pripovedujejo Urškinih zgodb, temveč kažejo stanje sedanjosti,
vsakdan ostarele osebe. So simptom želje po ohranjanju spomina na izginjajoče
in že izginulo, na vse tisto, ki ne more biti več poustvarjeno s skupnim
spominjanjem. Spominjanje Pavlo namreč vleče iz pozabe, kateri je sama
neizbežno prepuščena, pozabljanje pa Urško spravlja v stanje množenja, ki ga
Pavla ni več zmožna. Iz kopičenja dokumentacije veje samotni klic po dialogu,
na katerega odziv je vse
šibkejši. Iztočnica sodelovanja Urške Preis z Urško Savič je bil zato ravno
pogovor, skupno grajenje spominov ene skozi vprašanja druge.
Pozabljati
Pavlo Debeljak je
instalacija fotografij, videov in zvočnih posnetkov, ki bo en teden naseljevala
8m2 majhen prostor v podhodu Plave lagune. Trčeni umi so namenjeni srečanjem
prijateljev in neznancev ter njihovemu političnemu, izobraževalnemu, kulturnemu
kot tudi nekulturnemu udejstvovanju. Naseljevanje Trčenih umov pušča sledi,
uporaba prostora pa določa razporeditev pohištva in predmetov, poslikavo sten.
Pri Trčenih sta se srečevali tudi Preis in Savič. Urški sta se večnamenskemu
prostoru, kabinetu, knjižnici, občasni galeriji in mestu performativnih
dogajanj odločili izbrisati spomin oz. ga zakriti do te mere, da bo poznanim
postal neznan in tujim ostal nezapomnljiv. Prikazovanje nastalih fotografij se
navdihuje pri razkoraku med besedo in podobo, pristop k montaži slike in zvoka
pa temelji na občutku dislociranosti spomina od lastnega izvora. Njuno
sodelovanje je poklon izginjajočemu se spominu ter njegovi kaotični naravi
naseljevanja misli.
Zahvale:
Peter Fettich, Hanna Juta Kozar, Martina Preis, KELA, Trčeni umi, Aljaž Bašin