Ping,Medtem ko se spomin na Pavlo Debeljak kopiči, je spomin Pavle Debeljak zapisan pozabi.
Njena
odsotnost iz prej jasnega mesta v vajinem odnosu je tvoje prej
sporadično fotografiranje spremenila v izdatno beleženje. Ta material ni
nosilec specifičnih spominov na posebne dogodke, ampak dokumentira
monoton vsakdan, minevanje časa. Soočanje z izgubo, ki se že dogaja, je
kopičenje dokumentov gole prisotnosti v prostoru.
pong,
V
kuhinji na polici je nenehno prižgan lokalni radio. Mama vedno sedi za
mizo ob oknu poleg radiatorja in gleda ven. Vidi polje, kjer raste koruza,
in prek nje sosednjo vas. V tej koruzi sem se igrala, ko sem bila
majhna, vendar se je hkrati tudi vedno malo bala. Bila je zlovešča meja
med našim svetom in neznanim.
Z mamo živita moja strica, mornar
Andrej in vodnar Janko. Včasih so imeli še kokoške in muclja. Zdaj je
ostala le prazna kurja lopa in mucljev portret, obešen nad obešalniki pri
vratih proti mamini sobi. V drugem nadstropju hiše je poleg Janetove
sobe kaos, nedokončan prostor. V njem se sušijo obleke in rdeč škaf, ki
naznanja to aktivnost, opazno izstopa v vsesplošnem neredu. Poleg vrta
je štirna, na drugi strani hiše pa lopa in kompost.
ping,
Kaj je štirna?
pong,
Ko
sem bila majhna, sem delala časovne kapsule. Ata mi je vedno podarjal
kinderjajčke in v plastičen rumenjak sem spravila meni takrat pomembne
reči, ki sem jih neko obdobje zbirala, nato pa zaklad zakopala nekje na
vrtu. Mogoče bi se morala lotiti izkopavanja, čeprav v resnici ne bi
vedela, kje začeti.
ping.
Arheološka raziskovanja odmikajo
plasti zemlje, da najdejo ostanke preteklega, jih odstranijo in
postavijo na ogled, v analizo gledajočih. Sledi in odtisi nepovrnljivo
minljivega se znajdejo v kontekstu sedanjosti in to jim zagotovi, da
niso več pozabljeni, tako kot so bili prej. Predpogoj arheološkega
vračanja nazaj je ravno odmik ali pozaba, zato da lahko ob ponovnem
odkritju postane predmet obravnave tukaj in zdaj, kontekstualiziran s
predstavo o preteklosti.
Ohranjanje specifične konstalacije, ki nekaj
drži nad gladino pozabe ali površino zemlje, zahteva orodja beleženja,
tehnične proteze spomina. Tovrstna orodja se, za razliko od gibajočega
ali govorečega spomina, ohranjajo v telesu zunanjem mestu, kjer se
prične dogajati postopno kopičenje. Nastaja arhiv. K nakopičenemu se
lahko vračamo, se s tem ponavljamo, reproduciramo in se ponovno
spominjamo.
Pong –
Mama še vedno zna recitirati molitve in
poje poleg ob pesmih, ki jih pozna. Na počitnicah sem se morala namesto
risank ob nedeljah lepo obleči, za v cerkev. Vedno je bilo tako mrzlo ...
Ping.
Izguba
spomina v današnji kulturi, ki je izrazito dokumentarna, najprej pomeni
pogubo zunanjega mesta kopičenja (pade mi disk na tla, pogori soba
strežnikov, kjer je fizično shranjen moj cloud, izgubim telefon, star
družinski album med pospravljanjem naključno pristane v smeteh in je
kasneje kot kosovna smet nepovratno zmlet v prah) in redkeje telesno in
notranje temelječo nezmožnost pomnenja, ponavljanja in vračanja k
poznanemu, kot to doživlja tvoja mama.
Pong …
Za lopo in
kompostom, v skrajnem kotu dvorišča, za katerim so le še njive, stoji
velika skala. Ata si jo je dal prestaviti tja z drugega konca parcele
in želel je, da je ta kamen njegov nagrobnik, čeprav je pokopan drugje.
Nekakšen spomenik je. Umrl je za rakom pri 73-ih letih. Mama je kmalu po
njegovi smrti zbolela za demenco. Morda je bila takrat njena bolečina
prehuda in je bila pozaba lažja? Počasne spremembe v njenem obnašanju
smo opazili pozno.
... ping ...
Kot da bi namesto tega da plete, pričela parati.
pong ...
Mami
je izučena za medicinsko sestro in čeprav tega poklica že dolgo ne
opravlja več, še vedno skrbi tudi za druge stare ljudi. Zaveda se
pomembnosti dotika, mami vedno zmasira stopala. Ob obiskih jo je
spodbujala, da še vedno opravlja malenkosti, kot je ta, da sama opere
solato, medtem ko strica, ko vidita, da mama več nečesa ne zmore dobro,
to pač opravita namesto nje.
Dokler je lažje hodila, smo šle
vsakokrat na sprehod, mimo zaplate dreves, ki je bila včasih moje
sankališče, in drevesne hiške, kjer me je enkrat pičila čebela. Mesta,
kjer fotografiram, se ponavljajo, saj nosijo nek spomin, ki ga lahko
premestim le z opisom, kaj na podobi pravzaprav je.
... ping.
Iz razparanih niti maminega spomina si ti pričela plesti …
V
Platonovih zapisih najdemo dve poimenovanji spomina: mneme označuje živ
spomin in hipomneme orodje spominjanja. Slednje se v grški mitologiji
pojavi v obliki pisave, ki je pričela ogrožati kapaciteto človeškega
spomina in domnevno povzročala pozabo. Obsesivna želja po ohranitvi
dokumentacije v moderni družbi je vzpodbujena s spremembo v delovanju
kulture spomina, ki je svoje vedenje v veliki meri premestila iz
človeka, narave in arhitekture na premične nosilce. V sodobni mitologiji
ob nečem izvenrednem dvignemo telefon in to posnamemo. Neomejeni
gigabajti se oglašujejo kot neomejen spomin. V resnici kupimo nenehno
vračanje iz pozabe v spomin in ta proces je morda nekoliko daljši in
zato intenzivnejši, če se temu posvetiš v temnici, tako kot to delaš ti,
ampak ni pa zares drugačen. V procesu spominjanja pozabljenega se
pogosto pojavi nostalgija v obliki hrepenenja po izgubljenem prostoru
času, izginulem v preteklosti.
Pong
Enkrat, ko se ne spomniš,
tudi te nostalgije morda ni več. Oseba pred tabo bi lahko bila kdorkoli
in interier opravlja le svojo funkcijo in ni nosilec spomina.
Ping
Soočanje
z izgubo ob zavedanju, da izginulo iz tvojega doživljajskega prostora
naseljuje nek zunanji prostor, kamor se lahko vračaš, pomirja in blaži
nastalo praznino.
Pong
»Vekomaj, amen,« bi rekla mama. To res rada ponavlja.
Konec partije.