Zvokotok v CD: Irena Tomažin Zagoričnik in konkretna poezija
16. 4. 2023, Cankarjev dom ob 20:00
V
jedru koncepta letošnjega cikla Zvokotok je razmišljanje o zvokovnem
potencialu kulturnih, civilizacijskih produktov, kot sta besedilo in
podoba. Če je notni zapis tradicionalno predvideval, da se bosta
skladatelj in izvajalec čim bolj natančno razumela, z novimi pristopi k
artikulaciji glasbene zamisli to ni več le malo verjetno, temveč
predvsem ni nujno. Ker tekstovna in vizualna kompozicija širita polje
interpretacije, lahko rečemo, da z vsako izvedbo nastane nova skladba.
Oblikuje se polje izjemne odprtosti in neavtoritarnega sistema
komunikacije.
Zvokotok 2023 nadaljujemo s koncertom zvočne umetnice,
vokalistke, improvizatorke, plesalke in koreografinje Irene Tomažin
Zagoričnik. Tomažin je v glasbenih vodah nase opozorila z inovativnim
raziskovanjem glasu v polju svobodno improvizirane glasbe, šuma,
vmesnosti glasu, telesa in zvočenja njegove mehanike.
Koncert
Irena Tomažin Zagoričnik in konkretna poezija je sestavljen iz
avtoričinih soočenj s kompozicijami iz zlate dobe konkretne poezije,
zlasti s kompozicijami pesnic. Tomažin njihova dela obravnava kot pesmi
in hkrati kot notne zapise, se pravi kot nekaj, kar kliče po zvočni
artikulaciji, a je ne obremenjuje z izvajalskimi imperativi.
V
letu 2023 bomo v ciklu Zvokotok širili koncepcije in domet zvočnega: ne bomo se
ustavljali pri redukciji avditornega kot izključno glasbenega, prav tako ne bomo
posegali zgolj v zvočnost kot vsenavzočnost, temveč širili objekt izvora zvoka.
V središče bomo postavili zvočni potencial kulturnih, lahko bi rekli tudi
civilizacijskih produktov, kot sta tekst (in zato seveda tudi
intertekstualnost) in vizualno. Iz teksta seva zvok. Iz podobe prav tako. 20.
in nato 21. stoletje sta v polje med ekstremna pola kompozicija in ‘čista’
improvizacija postavila tekstovno in vizualno (grafično) kompozicijo ter s
tem pretresla razmerje med skladateljem in izvajalcem. Če je notni zapis
predvideval, da se bosta skladatelj in izvajalec kar se da natančno razumela, z
novimi pristopi k artikulaciji glasbene zamisli to ni več le malo verjetno,
temveč predvsem ni nujno. Na eni strani: odpoved zapovedanju. Na drugi: odpoved
sledenju zapovedi. A tudi odpoved prekinitvi vezi v imenu samostojnosti.
Odpoved atomizmu. Odpoved totalnosti. Sprostitev. Zagovarjali bomo, da sta
tekstovna in/ali grafična kompozicija mesto humanističnega stika par excellence. Tega pa še kako potrebujemo.
Cikel sestavlja pet koncertnih večerov, torej izvedbo najmanj petih
skladb. Ker pa tekstovna in vizualna kompozicija širita polje interpretacije –
in sicer tako zelo, da interpretu dopuščata skladateljsko vlogo (celo spodbujata
jo) –, lahko rečemo, da z vsako izvedbo nastane nova skladba, a ne povsem, saj
gre obenem za interpretacijo točno določene kompozicije. Zato bo, kjer bo to
mogoče, na posameznem koncertu posamezna skladba (njen tekstovni ali vizualni
zapis) izvedena večkrat, a vsakič z drugo izvajalsko zasedbo, se pravi vsakič
na novo. V določenem smislu bomo torej opazovali ne samo izvedbo, ampak nastanek
(vsakič druge) skladbe. Nastajanje neavtoritarnega sistema komunikacije.
Letošnji Zvokotok snuje
Nina Dragičević.Zvokotok
je koncertni cikel, ki se posveča sodobni komponirani glasbi,
raziskovanju kompozicijskih postopkov, pogosto v povezavi z glasbeno
tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike, izvedbeno
inovativnost ter povezuje prostore ustaljenega institucionalnega
umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja
neinstitucionalnih umetniških sfer.
Produkcija: Zavod Sploh
Koprodukcija: Cankarjev dom
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Ljubljana