Zavod Sploh
ZvokotokNapovednikArhivKritikaFotografija

Zvokotok

cikel sodobne komponirane glasbe 

Zvokotok se posveča sodobni komponirani glasbi. Zanj je značilna raziskava kompozicijskih postopkov, pogosto v povezavi z glasbeno tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike, izvedbeno inovativnost in premeščanje sodobne kompozicije v nove prostorske in koncertne forme. 

Zvokotok povezuje prostore ustaljenega institucionalnega umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja nevladnih organizacij. Vzpostavlja neobremenjen prostor dialoga in presega umetno razmejitev med področji in prizorišči umetniškega delovanja.

Program v letu 2024 snuje Luka Juhart.

Zvokotok v letu 2024 daje pozornost večinoma domačim ustvarjalcem in izvajalcem sodobne in improvizirane glasbe. Koncerti so zasnovani kot soočenje glasbe z drugimi vejami umetnosti ter soočanje »glasbe z glasbo«. Na koncertih združujemo različne pristope izvajanja, ki jih na enakih dogodkih ne moremo slišati in videti. Luka Juhart

Seznam vseh Zvokotokov

Program snovali:
2023 Nina Dragičević
2022 Steven Loy
2021 Luka T. Zagoričnik
2020 Mauricio Valdés San Emeterio
2019 Primož Trdan
2016, 2018 Tomaž Grom
2017 Jonas Kocher
2014, 2015 Nina Prešiček, Bojana Šaljić Podešva, Luka Juhart


12.11.2023

Zvokotok v CD: Mieko Shiomi, Babsi Adler, Anđa Rupić

Zvokotok, CD, 12. november 2023 od 18h do 20h : Mieko Shiomi, Music for two players II
Kompozicijo Music for two players II bosta izvedli kraljici preoblek (angl. drag queens) Babsi Adler in Anđa Rupić.
Leta 1963, ko je nastala kompozicija Music for two players II, se je v krogih svetovnega umetniškega gibanja Fluksus že kar naprej omenjalo njeno avtorico Mieko Shiomi (1938–). Po hudi izkušnji druge svetovne vojne in študiju muzikologije na Univerzi za umetnost v Tokiu je soustanovila skupino Ongaku, ki se je ukvarjala predvsem z noise glasbo in performativnimi umetnostmi. To je bilo obdobje pomembnih premikov v koncepcijah glasbe oziroma, bolj natančno, obdobje dekonstrukcije njenih zgodovinskih koncepcij in vnosa elementa procesualnosti vanjo. “Mislim, da so vse procesi, tako tudi izvedba performansa in življenje samo,” je dejala Mieko Shiomi. “Še več, menim, da bi se umetnost in vsakdanje življenje morala odzivati drug na drugega.” V tej perspektivi, značilni za glasbene avantgarde 20. stoletja, zvočenje preneha biti edino bistvo glasbe. V glasbo vstopijo, kot njeni konstitutivni elementi, delovanje telesa, najmanjši vsakdanji dogodek, prostor.

V delu Music for two players II si izvajalca_ki delita prostor. Počneta lahko načeloma karkoli (ali pa nič), le govoriti ne smeta. Konvencionalno zvočenje izgubi primat, a zvočenje s tem ne izgine. Paralelo s tem predlogom najdemo tudi v tako imenovanem dragperformansu, se pravi performativni umetnosti kraljic preoblek (angl. drag queens).
Kraljice preoblek najpogosteje nastopajo na playback, ravno zato so posebej zanimive za izvedbo kompozicije Mieko Shiomi. Njihov nastop temelji na prevzemu in utelesitvi vsega, kar konstituira izvedbo glasbenega dela – izvajalko, njen glas, glasbo pesmi (tudi operne arije), podobo, govorni komentar. Nastop pa je tako intenziven, da izbriše odsotnost izvajalca_ke in skladatelja_ice. To se pravi, pridejo na oder, pojejo, a ne pojejo. Govorijo, a ne govorijo. Molčijo, a ne molčijo. Ves nastop temelji na glasu, ki ga ni, a je. Zdaj pa jih postavljamo v zanje novo, vznemirljivo vlogo, ki jo določa glasbeni zapis: govoriti ne smejo. Kako se bo v delu znašla izvajalka, katere izvedba vloge temelji na izjemni izraznosti, ko partitura to izraznost zatre?

Babsi Adler je prva dama najnovešega vala slovenske drag scene. Kot starleta Ljubljanskega nočnega življenja se je skozi odre Kabareja Tiffany povzpela na sam vrh slovenske drag scene in tam tudi ostaja. Kot ena izmed najbolj plodovitih drag umetnic na slovenski sceni je del mnogih umetniških produkcij, mnogokatera tudi sama producira in/ali koordinira npr. je organizatorka in koordinatorka tekmovanja za drag performerje "Majska Kraljica", ki ga organizira pod okriljem društva ŠKUC in Pink.The.Underground. Prav tako pa se je v svoji karieri pojavila v številnih tujih produkcijah, televiziskih reklamah, glasbenih videih, video portretih, televizijskih serijah in gledaliških predstavah..
Anđa Rupić se je izvalila v inkubatorju kabareja Tiffany. Pod spretnimi prsti drag mame, danes že legendarne Sestre Emperatrizz in budnim očesom drag botre Virginije Immaculate.V kabareju Tiffany je oblikovala karakterje in raziskovala izraznosti ter kmalu začela sodelovati  z  različnimi kolektivi. Bila je tudi ena od soustvarjalk odprtega prireditveno-vadbenega prostora Pri Anđi v Avtonomni tovarni Rog.
Rupić lahko srečate po ljubljanskih podzemljih in nadzemljih, včasih zaide tudi v sosednjo dolino.

V letu 2023 bomo v ciklu Zvokotok širili koncepcije in domet zvočnega: ne bomo se ustavljali pri redukciji avditornega kot izključno glasbenega, prav tako ne bomo posegali zgolj v zvočnost kot vsenavzočnost, temveč širili objekt izvora zvoka. V središče bomo postavili zvočni potencial kulturnih, lahko bi rekli tudi civilizacijskih produktov, kot sta tekst (in zato seveda tudi intertekstualnost) in vizualno. Iz teksta seva zvok. Iz podobe prav tako. 20. in nato 21. stoletje sta v polje med ekstremna pola kompozicija in ‘čista’ improvizacija postavila tekstovno in vizualno (grafično) kompozicijo ter s tem pretresla razmerje med skladateljem in izvajalcem. Če je notni zapis predvideval, da se bosta skladatelj in izvajalec kar se da natančno razumela, z novimi pristopi k artikulaciji glasbene zamisli to ni več le malo verjetno, temveč predvsem ni nujno. Na eni strani: odpoved zapovedanju. Na drugi: odpoved sledenju zapovedi. A tudi odpoved prekinitvi vezi v imenu samostojnosti. Odpoved atomizmu. Odpoved totalnosti. Sprostitev. Zagovarjali bomo, da sta tekstovna in/ali grafična kompozicija mesto humanističnega stika par excellence. Tega pa še kako potrebujemo.

Cikel sestavlja pet koncertnih večerov, torej izvedbo najmanj petih skladb. Ker pa tekstovna in vizualna kompozicija širita polje interpretacije – in sicer tako zelo, da interpretu dopuščata skladateljsko vlogo (celo spodbujata jo) –, lahko rečemo, da z vsako izvedbo nastane nova skladba, a ne povsem, saj gre obenem za interpretacijo točno določene kompozicije. Zato bo, kjer bo to mogoče, na posameznem koncertu posamezna skladba (njen tekstovni ali vizualni zapis) izvedena večkrat, a vsakič z drugo izvajalsko zasedbo, se pravi vsakič na novo. V določenem smislu bomo torej opazovali ne samo izvedbo, ampak nastanek (vsakič druge) skladbe. Nastajanje neavtoritarnega sistema komunikacije.

Letošnji Zvokotok snuje Nina Dragičević.


Zvokotok je koncertni cikel, ki se posveča sodobni komponirani glasbi, raziskovanju kompozicijskih postopkov, pogosto v povezavi z glasbeno tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike, izvedbeno inovativnost ter povezuje prostore ustaljenega institucionalnega umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja neinstitucionalnih umetniških sfer.
Produkcija: Zavod SplohPartner: Cankarjev dom
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna občina Ljubljana

Kritika

pokaži vse

Arhiv

Spremljajte nas
in ostanite obveščeni