Zvokotok, CD, 12. november 2023 od 18h
do 20h : Mieko Shiomi, Music
for two players II
Kompozicijo
Music for two players II bosta izvedli kraljici preoblek (angl. drag
queens) Babsi Adler in Anđa Rupić.
Leta 1963, ko je nastala kompozicija
Music for two
players II, se je v krogih svetovnega umetniškega gibanja Fluksus že kar
naprej omenjalo njeno avtorico Mieko Shiomi (1938–). Po hudi izkušnji druge
svetovne vojne in študiju muzikologije na Univerzi za umetnost v Tokiu je
soustanovila skupino Ongaku, ki se je ukvarjala predvsem z noise glasbo in
performativnimi umetnostmi. To je bilo obdobje pomembnih premikov v koncepcijah
glasbe oziroma, bolj natančno, obdobje dekonstrukcije njenih zgodovinskih
koncepcij in vnosa elementa procesualnosti vanjo. “Mislim, da so vse procesi,
tako tudi izvedba performansa in življenje samo,” je dejala Mieko Shiomi. “Še
več, menim, da bi se umetnost in vsakdanje življenje morala odzivati drug na
drugega.” V tej perspektivi, značilni za glasbene avantgarde 20. stoletja,
zvočenje preneha biti edino bistvo glasbe. V glasbo vstopijo, kot njeni
konstitutivni elementi, delovanje telesa, najmanjši vsakdanji dogodek,
prostor.
V delu
Music for two players II si izvajalca_ki
delita prostor. Počneta lahko načeloma karkoli (ali pa nič), le govoriti ne
smeta. Konvencionalno zvočenje izgubi primat, a zvočenje s tem ne izgine. Paralelo s tem predlogom najdemo tudi v tako imenovanem
dragperformansu, se pravi performativni umetnosti kraljic preoblek (angl. drag
queens).
Kraljice preoblek najpogosteje nastopajo na playback,
ravno zato so posebej zanimive za izvedbo kompozicije Mieko Shiomi. Njihov
nastop temelji na prevzemu in utelesitvi vsega, kar konstituira izvedbo
glasbenega dela – izvajalko, njen glas, glasbo pesmi (tudi operne arije),
podobo, govorni komentar. Nastop pa je tako intenziven, da izbriše odsotnost
izvajalca_ke in skladatelja_ice. To se pravi, pridejo na oder, pojejo, a ne
pojejo. Govorijo, a ne govorijo. Molčijo, a ne molčijo. Ves nastop temelji na
glasu, ki ga ni, a je. Zdaj pa jih postavljamo v zanje novo, vznemirljivo
vlogo, ki jo določa glasbeni zapis: govoriti
ne smejo. Kako se bo v delu
znašla izvajalka, katere izvedba vloge temelji na izjemni izraznosti, ko
partitura to izraznost zatre?
Babsi Adler je prva dama najnovešega
vala slovenske drag scene. Kot starleta Ljubljanskega nočnega življenja se je
skozi odre Kabareja Tiffany povzpela na sam vrh slovenske drag scene in tam
tudi ostaja. Kot ena izmed najbolj plodovitih drag umetnic na slovenski sceni
je del mnogih umetniških produkcij, mnogokatera tudi sama producira in/ali koordinira
npr. je organizatorka in koordinatorka tekmovanja za drag performerje
"Majska Kraljica", ki ga organizira pod okriljem društva ŠKUC in
Pink.The.Underground. Prav tako pa se je v svoji karieri pojavila v številnih
tujih produkcijah, televiziskih reklamah, glasbenih videih, video portretih,
televizijskih serijah in gledaliških predstavah..
Anđa Rupić se je izvalila v inkubatorju kabareja
Tiffany. Pod spretnimi prsti drag mame, danes že legendarne Sestre Emperatrizz
in budnim očesom drag botre Virginije Immaculate.V kabareju Tiffany je oblikovala karakterje in
raziskovala izraznosti ter kmalu začela sodelovati z različnimi
kolektivi. Bila
je tudi ena od soustvarjalk odprtega prireditveno-vadbenega prostora Pri Anđi v
Avtonomni tovarni Rog.
Rupić lahko srečate po ljubljanskih podzemljih
in nadzemljih, včasih zaide tudi v sosednjo dolino.
V
letu 2023 bomo v ciklu Zvokotok širili koncepcije in domet zvočnega: ne bomo se
ustavljali pri redukciji avditornega kot izključno glasbenega, prav tako ne bomo
posegali zgolj v zvočnost kot vsenavzočnost, temveč širili objekt izvora zvoka.
V središče bomo postavili zvočni potencial kulturnih, lahko bi rekli tudi
civilizacijskih produktov, kot sta tekst (in zato seveda tudi
intertekstualnost) in vizualno. Iz teksta seva zvok. Iz podobe prav tako. 20.
in nato 21. stoletje sta v polje med ekstremna pola kompozicija in ‘čista’
improvizacija postavila tekstovno in vizualno (grafično) kompozicijo ter s
tem pretresla razmerje med skladateljem in izvajalcem. Če je notni zapis
predvideval, da se bosta skladatelj in izvajalec kar se da natančno razumela, z
novimi pristopi k artikulaciji glasbene zamisli to ni več le malo verjetno,
temveč predvsem ni nujno. Na eni strani: odpoved zapovedanju. Na drugi: odpoved
sledenju zapovedi. A tudi odpoved prekinitvi vezi v imenu samostojnosti.
Odpoved atomizmu. Odpoved totalnosti. Sprostitev. Zagovarjali bomo, da sta
tekstovna in/ali grafična kompozicija mesto humanističnega stika par excellence. Tega pa še kako potrebujemo.
Cikel sestavlja pet koncertnih večerov, torej izvedbo najmanj petih
skladb. Ker pa tekstovna in vizualna kompozicija širita polje interpretacije –
in sicer tako zelo, da interpretu dopuščata skladateljsko vlogo (celo spodbujata
jo) –, lahko rečemo, da z vsako izvedbo nastane nova skladba, a ne povsem, saj
gre obenem za interpretacijo točno določene kompozicije. Zato bo, kjer bo to
mogoče, na posameznem koncertu posamezna skladba (njen tekstovni ali vizualni
zapis) izvedena večkrat, a vsakič z drugo izvajalsko zasedbo, se pravi vsakič
na novo. V določenem smislu bomo torej opazovali ne samo izvedbo, ampak nastanek
(vsakič druge) skladbe. Nastajanje neavtoritarnega sistema komunikacije.
Letošnji Zvokotok snuje Nina Dragičević.
Zvokotok je koncertni cikel, ki se posveča
sodobni komponirani glasbi, raziskovanju kompozicijskih postopkov, pogosto v
povezavi z glasbeno tehnologijo. Spodbuja in združuje samosvoje zvočne jezike,
izvedbeno inovativnost ter povezuje prostore ustaljenega institucionalnega
umetniškega delovanja s prostori dinamičnega delovanja neinstitucionalnih
umetniških sfer.
Produkcija: Zavod SplohPartner: Cankarjev dom
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS in Mestna
občina Ljubljana