Novo
delo Gimnastika ne/smisla III je nadaljevanje cikla, v katerem se
skladatelj Matej Bonin najbolj intenzivno spogleduje z glasbenim
gledališčem in performativnostjo v okviru prvenstveno glasbenega
konteksta na odru. Gimnastika ne/smisla III se posveča zgolj tolkalcem,
gibalno najbolj intenzivnim inštrumentalistom, in tako prepleta gibanje z
glasbenim potekom. Nabor gibalnega materiala, potrebnega za igranje na
izbrane inštrumente, in dinamična raba celotnega odra spreminjata
tradicionalno koncertno zasnovo ter jo odpirata gledališču. Kot pravi
skladatelj sam: »Osrednja ideja novega dela je gradnja Babilonskega
stolpa, sicer starozavezna tematika, ki pa prevprašuje civilizacijo,
skupnost in njene funkcije ter odnose in načine, kako se ti odnosi
vzpostavljajo in razpadajo. Poanta, o kateri sem razmišljal ob snovanju,
je nenadejan vznik lepote, kot naključen in stranski produkt
vzpostavljanja in razpadanja odnosov, tvorjenih v skupnosti, ki jo
gradimo. Če Babilonski stolp predstavlja enotnost, pa njegova razpad in
razselitev ljudstev na vse strani sveta ne pomenita le razpada, ampak
šele odpirata možnost, da se rodijo lepota, mnoštvo jezikov, kultur in
civilizacij.«
V prostorih Stare mestne elektrarne je potekal umetniški laboratorij v
sklopu projekta Gimnastika ne/smisla II (2021) v produkciji Zavoda Sploh
in partnerstvu Zavoda Bunker. Gre za nadaljevanje zastavljenih izzivov
pri projektu Gimnastika ne/smisla (2014-2016), kjer je skladatelj Matej
Bonin že preizpraševal konvencionalne načine ustvarjanja glasbene
kompozicije ter iskal tiste manj očitne potenciale glasbe. (V njem sta
se povezovala dva medija – poezija in glasba. A ne kot ločena nivoja,
torej kot tekst in zvočna spremljava, temveč kot soodvisna medija, kjer
se beseda "zarašča" v glasbo in se tako "ozvočuje", ter glasba, ki išče
svojo identiteto že v samem zvenu in pojavnosti zlogov/besed.)
Pri
prvem projektu je bila tekstovna predloga spisana vnaprej in je črpala
iz pesniške zbirke Krčrk (2012) Karla Hmeljaka, prav tako pa je bila
odrska postavitev precej statična. Gimnastika ne/smisla II svojega
predhodnika nadgrajuje. Po eni strani je tekst Hmeljaka kreiran
izključno za ta projekt ter nastaja paralelno z zvočnim materialom, po
drugi pa izhaja iz predpostavke, da je vsak koncert pravzaprav
predstava, saj je v trenutku javne predstavitve podvržen tistemu
ključnemu elementu – to je poslušalcu/gledalcu – ki s svojo
naključnostjo in avtonomnostjo povezuje vse, kar ga obdaja, v
potencialno koherentne ideje. Projekt v tej luči presega statičnost ter
upošteva tudi telo v prostoru, ki ga izvaja, in daje posledično fokus
trem medijem: zvoku, besedi in gibu.
Svaštarnica – RadioštudentKultura – video prispevek RTV SLO3. 2. 2021 – spletna premiera
18. 6. 2021 – Skladišče/Magazzino LIbertas FEstival, Koper
29. 1. 2022 – Cankarjev dom, Linhartova dvorana