Usmerjanje
kraj: Galerija ŠKUC, Stari trg, Ljubljana
čas: 15. februar 2020 ob 21.00
prireditev: CONFINE APERTO
godci, ki niso
bili najavljeni vnaprej:
Igor Lumpert (tenorski saksofon), Piero
Bittolo Bon (altovski saksofon), Andrej Boštjančič Ruda (električna kitara)
So povabila, ki so vesela. Tole je že bilo takšno. Povabljen
sem bil kot
usmerjevalec dogodka v na
novo tipajočem, forme muziciranja in predvsem predstavitve iščočem ciklusu
Confine aperto, pa še obljubljeni honorar je bil čisto spodoben. To ni kar
za odmet, predvsem za tiste med nami, ki že leta nekako krmarimo med glavnim
kulturnim novce dajalcem, se pravi zaposlovalcem – to je država z nečim, kar
uradno imenuje kulturna politika – in privatnim trgom. Zadnje čase sicer bolj spotoma
slišim in občasno preberem, da je to na “sceni” (kaj ta megleni izraz je, naj
mi nekdo enkrat končno razloži) predmet prerekanj in zbadanj. Eno torišč
razhajanj ali jamranj, saj videti je tako, bi lahko bil neenak dostop do virov
financiranja, odrov, postav, datumov, to pa na to “impro-sceno” (vnovič?), ki
naj bi bila ne-hierarhična, “utopistična” (z obljubo realnih možnosti za takšno
udejanjenje), deluje slabo; eni so zraven, drugi ne, eni so se
poinstitucionalizirali, drugi so outsiderji, eni se slinijo zraven, drugi
pokončno dvigujejo sredince itd.
Kot sociolog kulture tem scenam, krožkom za začetek raje
rečem kulturne (glasbene) formacije, da vemo, o čem govorimo, in s tem
izhodiščem takoj opazujemo nestalna razmerja znotraj njih, ki vključujejo
frakcijske (estetske in organizacijske) razkole, odpadništva, zavezništva, in
navzven do širšega družbenega okolja, kjer delajo in so locirane. Pri nas se te
družbene lokacije precej hitro spozna, celo prešteje se jih lahko; vsaj glede
tega je – začasno ji recimo impro-glasbena formacija – razmeroma enostavna.
Je lahko potemtakem del establišmenta? Kulturnega establišmenta?
Ne se hecat', lahko je milostno pripuščena v kakšnega od kulturnih programov
ali projektov, ki so javno financirani; ampak to je še zmerom obrobje. Lahko da
je tipična “anti-umetnostna umetnost”, ki goji po malem čudaško “anti-elitno
elitnost”, toda ta zarotniška zaveza formacije je bolj obrambni mehanizem kot
karkoli drugega.
Skratka, bil naj bi
usmerjevalec(nekakšen govorični kretničar ali usmerjevalno govorilo) in pri tem so mi
bile odmerjene povsem proste roke. Edino, kar je zame zares nenavadno pri
takšnem dogodku, je, da je zares edina znana postavka enačbe točno ime
kretničarja, ne pa glasbenikov, ki vendarle delajo, naredijo dogodek.
Kot navedeno zgoraj, ti glasbeniki (Tomaž Grom nas je
informiral, da so se prijavili na dogodek in bili med številnimi izbrani) so
bili Igor Lumpert (tenorski saksofon), Piero
Bittolo Bon (altovski saksofon) in Andrej Boštjančič Ruda (električna kitara),
heterogena družba, ki je skočila v impro tipanje. Če hočete, dogodek in njegov
odbir je bil v prostorih galerije ŠKUC – “kuriran” – sovražim vnos
umetnjakarskega žargona in galerijsko-muzealskega diskurza na področje
improvizacije, a tega se zaustaviti očitno ne da. Tudi MENT je baje kuriran, pa
Sonica, pa jazz festival, pa … Temu se po domače reče sestavljanje in odbiranje
programa z nekim premislekom, motivom, namenom.
Sam sem kot
kretničar, usmerjevalec vseeno pripravil nekaj uvodnih besed. Nekaj izrečenega
je bilo namenjenega neodvisnim glasbenim formacijam (to ni nekakšen “indie”, da
ne bo zablod) iz mojih izkušenj z raziskovanja v New Yorku in dolgoletnega poznavanja
evropskih razmer, ampak prav posebej sem se v uvodu posvetil Galeriji ŠKUC.
Prevečkrat se
pozablja, da je Galerija ŠKUC zgodovinsko prvi redni pridobljeni, razmeroma
avtonomni, neodvisni “sprva študentski” prostor za “sceno”, vse od leta 1977.
Ta prostor, zaradi prostorske konfiguracije in precej dolgega odjeka kar zoprn
za koncerte, no, vsaj za poslušalstvo, je že toliko časa prostor likovnih
razstav, performansov, predavanj, druženj, “hepeningov”, celo ploščarne in
kultnega lokala v nekem vrelem obdobju na začetku devetdesetih let. Že samo
dejstvo, da po toliko letih še deluje – z vsemi padci, neumnostmi upraviteljev,
tudi s kuratorsko galerijsko vzvišenostjo vred – je v Ljubljani nekaj posebnega,
še zlasti, če govorimo o strogem starem središču mesta, ki se silovito
preobraža, pogoltno gentrificira.
Tudi to, da je
ŠKUC z galerijo vred na seznamu javnih podpor, zaradi česar lahko galerija
obratuje, ni kar nekaj danega. Lahko vihamo nos, ali je to to ali ni, toda tudi
ŠKUC je pridobitev in ostalina družbenih bojev – za prostor, možnosti za
delovanje. In to je treba znati ceniti in ne spati zraven. Povsem mogoče je, da
je to del inercije, vendar je ta inercija vsaj del historičnega priznanja pomena
tega prostora v Ljubljani. Poudarimo raje, da obstoj takega prostora ni nič
samoumevnega, ni naturalizirano dejstvo. Zato je vaš usmerjevalec tudi s tem
malo popravljal kolektivni zgodovinski spomin.
Le čemu ga ne
bi, v galeriji sem kot gimnazijec in zelen študent videl koncerte (tedaj so
bili zelo redko posejani v mestu), med drugim Vinka Globokarja, Marka Breclja,
Tomaža Pengova, Andreja Trobentarja, Hupove razstave, prvi nastop bodoče Ane Monro
(Mare Kovačič – kot ptič in Roza ob komadu “Ja” zasedbe The Art Ensemble of
Chicago), prvo razstavo Dušana Mandića, pa skupine Irwin in pozneje Marka
Jakšeta; tam je Rastko Močnik predaval ob jazz festivalu, iz tega je nastal
spis “Godba skozi očala”, kasneje pa še o postmodernizmu in pogledu TV gledalca,
tam smo si ogledali kultnega pornjaka Deepthroat, filme Dušana Makavejeva in
včasih prisostvovali projekcijam eksperimentalnih filmov – tujih in domačih,
recimo dogodkom Slobodana Valentinčiča. Navsezadnje je bil ŠKUC ključna
ljubljanska točka v začetku devetdesetih let, ljubljansko vrelišče, zbirališče,
žur plac, kjer se je v napol zaprti zabavi celo ženil moj tovariš; tja je zašla
tudi Druga godba.
Skratka, utrip,
“vibracije”, kot se včasih reče, so bile v tem placu precej dobre, včasih pa
prav evforično nore. Na to opozoriti pred koncerti improvizatorjev (tudi niza
koncertov Friforme) je vredno. Placi niso dani, so priborjeni; ali doživijo
notranjo transformacijo ali zarukajo (kot KUD France Prešeren), je pa druga
zgodba in prava točka za z dobro argumentacijo podprt
fajt na vseh ravneh. Ljubljanske izkušnje nas zaenkrat učijo, da je
enkrat izgubljen plac skoraj po pravilu izgubljen. Oblikujejo jih ljudje,
zainteresirane skupine, naredijo jih ustvarjalci in obiskovalci, ne naključni
pohajkovalci in ne kuratorji današnjega časa.
Zato je bil
špil treh, ki se niso poznali, v redu; standardno tipajoč, poln lukenj, stekanj
v kar zanimive meditativne reči, umikov in izpostavljanj, tak normalen impro
špil; še vedno predvidljiv v nepredvidljivosti.
Usmerjanje pogovora
po špilu z debato 12–14 glav dogodku verjetno ne more škoditi, ne govorilu ne
drugim govorečim. Toliko o formacijah, placih in ne-hierarhičnih konturah, ki
so ali pa niso. Zanje vedno poskrbijo formacije same ali pa se začenjajo
sesedati. Ko to nekdo od zunaj zazna, je erozija običajno hitrejša.