Jaka Bombač: Refleksija

Neforma #110, 11. maj 2024, Španski borci

Tokrat smo se zbrali, da prisostvujemo drugačne vrste spektaklu, takšnemu heterogenemu in dezorganiziranemu, ki je tudi poln presenečenj, preobratov, nenadnih in nenavadnih sunkov, predvsem pa poln neresnosti in neupoštevanja zapovedane ritmike – sodobni ples je postal najprej svobodni ples, nato pa čista svoboda, ples je odpadel, postal slep, ne pa tudi srep; dogodek, poln nepredvidljivega menjavanja vlog – vsaka noga je lahko instrument, vsak instrument pa noga, in tok je tekel skoraj tako tekoče kot ta stavek, čeprav so moji zapiski dogodek razkosali na enajst tematsko zaokroženih delov, zato se nanje raje sploh ne bom skliceval in raje zapisal le: BOJ.

Ne v smislu »boja« (barva), kajti barv na odru niti ni bilo kaj veliko, poleg črnine dvorane Španskih borcev je prevladovala še rjava, barva lesa, lahko bi rekli glavne zvezde tega večera, vendar beseda »les« že vara, saj ne moremo reči, da obstaja EN LES, bilo je prisotnih tisoč odtenkov in tekstur in vijug lesa, posledično pa tudi tisoč različnih potencialnih zvokov in oblik, ki se niso borili za našo pozornost, ampak so delovali složno, po njih se je tolklo s palicami, z njimi so se spajala telesa: v enem trenutku se mi je zdelo, da sem prisoten v drevesni krošnji, skupaj s tisoč ptiči, med katerimi nekateri tolčejo s kljunom po deblu, drugi se veselo igrajo, se divje lovijo, mrmrajo, drdrajo – tako enotno, a tako raznoliko, vse v enem in eno v vsem, čisto veselje.

Med tisočerimi oblikami in vijugami lesa pa je bilo zapaziti tudi nekaj kovinskih instrumentov, ki so poglabljali bojevit ton dogodka: boj torej kot »boj«, v smislu »boj ali beg«, včasih na redke trenutke pa tudi zamrznitev, denimo na začetku, ko je bila Estela z zadnjico primrznjena na svoj stol, s katerim se je poskušala premikati po dvorani, medtem ko se je Petja poskušala z nogo, primrznjeno na tla, na vse pretege odlepiti od tal, pri čemer se druga za drugo sploh nista zmenili, vsaka s svojim zalogajem težav in ledenih neprijetnosti. Ko sta se naposled odmrznili od podlage, pa sta v dvorani povzročili pravi o g e n j, ogenjritualnega boja, tega najpriljubljenejšega opravila v obdobjih zamiranja civilizacij – a še pred tem sta odtekli častni krog (?), no, vsaj ena, medtem ko je druga izvajala kung-fuju podobne gibe in brcajoč v zrak čakala na svojo so-bojevnico, ki se je domnevno izčrpala, že preden se je bitka sploh začela. Je pa vsaj otvorila in mi smo se smejali.

Asociacije so tekle na boj in boj je bil neizprosen: vsaka izmed bojevnic je stopila na eno diagonalo odra, medtem ko so se jima obema na obrazu risali nasmeški tipa »imam jo« in »zdaj jo pa bom«, »ji bom že pokazala hudiča«; muzali sta se in mrdali, a potem, ko sta stekli druga proti drugi, sta se žal večkrat zgrešili in večkrat zaporedoma brcnili in boksnili v prazno. Morda je še največjo nevarnost predstavljala kakšna kaplja sline, ki je iz njunih ust zletela povsem nehote, pač zaradi namrgodenosti njunih obrazov. Ker se boj ni odvil po pričakovanjih, ampak je sprožal predvsem trume smeha, ga je Matej, vmes brenkajoč na kitaro, prekinil z izjavo, da si »pridržujejo pravico do spremembe programa«.

Bojevnici sta v trenu očesa postali nekakšni gozdni vili (?): na oder sta privlekli slabo polovico ducata vijugastih hrastovih vej, ki sta ju postavljali v različne konstelacije, potem pa sta nas s prilagajanjem svojih telesnih form vijugastim oblikam hrastovih vej poskušali preslepiti, da sta tudi sami hrastovi veji, kar je na trenutke v resnici delovalo, ker se je oder prelevil v ogromno krošnjo, polno ptičic in gozdnega veselja – na trenutke pa ni delovalo, ker je dajalo pač vtis dveh žensk, ki za seboj vlečeta hrastove veje.

Ko je namišljeno čivkanje ptičk potihnilo, se je glasbena podlaga sprevrgla v čisti kaos, to pa predvsem zaradi Georgovih improviziranih vložkov (tolčenja na tisoč in en leseni instrument), ki so bili ravno toliko koherentni kot veliki boj iz začetka dogodka, torej ne ravno koherentni. In tako se je kot trdovratni odmev kaosa zamirajoče civilizacije na oder vrnil BOJ – tokrat v malce drugačni obliki, saj sta se bojevnici domnevno nekaj naučili iz preteklih napak in brc v prazno; medtem ko je Petja vadila ravnotežje na robu odra, sprehajajoč se po fiktivni četrti steni, je Estela pobegnila med glasbenika, kjer je našla velik kovinski krožnik, s katerim se je namenila braniti pred svojo sedaj izjemno uravnovešeno nasprotnico. Kakofonija tolčenja po različnih vrstah lesenosti se je sprevrgla v izjemno razburljiv boj, vendar je po nekaj trenutkih postalo jasno, da iz te moke ne bo kruha, saj je ena bojevnica samo napadala, medtem ko se je druga samo branila. Boj, drugič pa je sploh razpadel takrat, ko je postal metafora: kovinski krožnik je bil namreč odseven, tako da je naprezajoči napadalki odseval njeno lastno ofenzivnost, kar ji je dalo misliti: »zmaga je ugledati se v zrcalu drugega«. Vsaj metafora višjega reda kot denimo »lajf je borba«, ampak vseeno, metafora.

Zanimivo je bilo opazovati, kako v improviziranem materialu spontano vznika zeitgeist naše dobe: dobe ne larpurlartizma ampak l'fajtpurl'fajtizma. Ves čas skandiramo, da fajtamo, a nimamo pojma, za kaj fajtamo. Ko se drugi boj konča, Petja odteče še nekaj častnih krogov, ki zavijajo navznoter, v spiralo; medtem Georg in Estela sestavljata leseni kao Jengastolp iz raznolikih lesenih objektov, po katerih se je prej tolklo; Petja teče s takšno sunkovito hitrostjo (»She's like the wind«), da se stolp po nekaj sekundah zruši; Estela se še nekaj trudi s postavljanjem stolpa, medtem ko Georg obupa in se odloči, da se bo, sicer malce z zamudo, pridružil boju, zato začne Petjo v spiralah loviti po odru, na kar se zopet odzovemo s trumo smeha. Moment gladiatorstva in potopa civilizacij je zopet na delu (Žižek bi rekel najprej kot tragedija nato kot farsa); ampak Georg je zmožen predvsem ritualnega šopirjenja in ni kos Petjinemu bojevniškemu duhu, zato po slabih pol minute šopirjenja obupa in steče nazaj k porušenemu lesenemu stolpu.

Ne spomnim se povsem dobro, kako se je Neforma #110 končala (mislim, da formalno, z gesto razpiranja rok, ki je naznanjala »to je to«), vem pa, da je številka 110 ena številka pred #111, ki je ena izmed mojih najljubših številk. Namreč vedno, ko pogledam na uro in je ura 11:11, pomislim, da ima to nek pomen, in morda ga tudi ima – morda pa ga tudi nima. Osebne kaprice vstran, te številke mi ne vzame nobena interpretacija, tako kot veselja in igre ne more pokvariti noben, še tako l'fajtpurl'fajtistični duh, ki vsako igro spreminja v borbo. Kakšno naključje, da se je na dan Neforme odvijala tudi Evrovizija *se odkašlja*, ki je bila, kakor čivkajo že ptički na vejah, letos še posebej slaba. Še sreča, da imamo druge forme in neforme, ki boj in povezovanje in vse te puhlice profanizirajo, da jih lažje vidimo, da lažje vidimo onstran njih, v drug svet, v svet igre, veselja in neobveznosti, pa ne da bi nam to interpretacijo ponujale na zlatem krožniku. 

Spremljajte nas
in ostanite obveščeni