DISKOlektiv: Ana, Blaž, Vid

Neforma #90, 2. november 2021

Pantin, 6. 5. 2022, petek je. Kuham si večerjo, medtem ko svetloba zahajajočega sonca pada na zeleno okroglo mizo in se igra s stekleno vazo, vodo in senco v hiši Yasmine, kolegice in prijateljice koreografinje, ki je na zapoznelih velikonočnih počitnicah zdoma. Tresenje mize kot posledica mojega tipkanja se prenaša na vazo, vodo, rožo in nazaj v sonce oziroma v mojo percepcijo sonca, vaze, rože, vode, mize. Tresejo se moja domišljija, domislica, da napišem besedilo o Neformi 90 tako, da pišem improvizacijsko – in ne improvizirano –, pa smelost se trese. Od vznemirjenja.

Rahlo je to tresenje. Prej podrhtavanje. Drget, trepet, žgečkanje. V vsakem trenutku lahko zbrišem, prenapišem, popravim, dopolnim to improvizacijsko napisano besedilom, ki ga od neimprovizacijskega loči le odločitev, da je temu tako. Od tam to zibanje. Podobno zibanje me je doletelo na Neformi 90. Pričakali so me osebe, predmeti, instrumenti, vonj, razporeditev stolov, svetloba, pričakovanja, okvir Neforme, skoraj pretekli dan, 2. 11. 2021, torek. Domače. Poznano. Danes nas gostijo Ana, Blaž, Vid, ki nam bodo skuhali improvizacijsko večerjo.

Zibanje, kot ko sem sedel kot otrok v naročju starejših oseb in smo se igrali “Diči diči diča, urno na konjiča”, in v tem potresavanju pričakovanje, da bo oseba enkrat naenkrat razmaknila kolena ravno toliko, da bom spolzel mimo kolen, da me potem oseba ujame z rokami pod mojimi pazduhami, predno padem na trdna tla.

In smo šli na to pozibavajoče morje improvizacije. Ladja gre. Na njej se kuha večerja.

Špela me je večkrat pobarala, kako je kaj z besedilom za Neformo 90. Vedno, ko me je to vprašala – in še kdaj, ko sem pomislil na Neformo in na Špelo in da sem obljubil besedilo –, sem pri sebi preveril, če je že čas, da se usedem in napišem besedilo na improvizacijski način, in očitno je bil vedno odgovor, da še ne. Moralo se je zgoditi, da sem po vaji prišel v Yasminino hišo, tam srečal njeno mamo, s katero se že leta nisva videla, in z njo paberkoval o tem, kako so vrtovi močno intimna zadeva in kako ni navdihujoče ter podporno saditi v vrtovih drugih brez njihove prisotnosti, ter da sva uporabljala paberkovanje za to, da sva si izmenjala veselje ob ponovnem snidenju kot nekateri izmed nas na Neformi 90; moralo se je zgoditi, da sem večino dneva poprej raziskoval improvizacijo z Mathilde, Majo in Markom, kot so to počeli na Neformi 90; moralo se je zgoditi, da grem, medtem ko čakam, da zavre voda za kuhanje večerje, na facebook in na zidu Torvalda preberem objavo zapisa Suzane o Neformi, kjer omenja tudi Neformo, o kateri pišem. Se piše. Improvizacijsko, kot se je na Neformi 90.

Morje postaja razburkano, v italijanščini se reče commosso, kar pomeni – naj si privoščim pristranski dobesedni prevod – vzgibano, da eno gibanje povzroči drugo gibanje. V glavnem postaja burnejše tole zapisovanje. Omenil sem imena, večkrat ponovil izraz “Neforma 90”. Ni mi ravno všeč, a se zaenkrat držim tega, da ne bom ničesar zbrisal, razen nefunkcionalnih slovničnih napak.

Ne omenjam pa nič samega dogajanja na Neformi. Ali pač? Čas beži. Fuga. Besedo “fuga” bi se lahko izpeljalo iz glagola fugere (bežati) in fugare (loviti). Fuga je kar fajn prispodoba za improvizacijo: napev, ki beži pred samim sabo in se lovi. Tako se je dogajalo tudi na Neformi. 90.

In kaj se je še dogajalo in zgodilo na Neformi 90? Med drugim tudi to, o čemer pišem. Improvizacija toliko bolj podčrta dejstvo, da je tisto, kar se je zgodilo tam, za nas, med nami, smo soustvarili. Poročati o tem bi bilo opravljanje, ha ha, no, bolj resno pa bi lahko bil odličen material vsaj za kak dober roman. A nisem toliko vešč pisanja, niti si ne privoščim časa, da bi opravljal ali pisal roman, pa nisem prepričan, da Zavod Sploh podpira tudi izdajo romanov ali šunda, no, pa tudi format povabila ni ustrezen za tak podvig. Zato recimo tak zapis, kot je ta tu. Zdaj. Dogaja.

A če so bili bežanje in lovljenje ter njun preplet uspešni? Ne vem. Vem, da me pogovor o uspešnosti improvizacije ne navdihuje ravno, ker je improvizacija predvsem vpraševanje in vpraševanje je vedno uspešno. Očitno pa me omenjanje uspešnosti improvizacije vsaj spodbudi k dodatnemu premisleku o improvizaciji. To pa. In tega smo bili v izobilju deležni na Neformi 90. Neforma je dovolj enostavno in jasno postavljen okvir, ki se premišlja skozi udejanjanje in v tem udejanjanju daje prostor tako nastopajočim kot občinstvu, da premišljamo, »pregročimo«, kot bi rekla Andreja, improvizacijo. In ta prostor so za premislek o improvizaciji in o vsem, kar je, dodobra uporabili tudi Ana, Blaž in Vid. Ne vem pa, kako uspešno.

Improvizacija, vsak posamezni odrski predlog improvizacije je skupinski premislek vseh premis improvizacije in premislek prostora, časa, okvira, kjer se nahaja, kjer jo najdemo, premislek brez zaključkov in ob zaključku improvizacije polnokrvni dogodek, predstava. Vedno znova. V vsakem trenutku. Improvizacija je otrok na kolenih nastopajočih in občinstva, ki poln vprašanj o svetu, v katerem se nahaja, čuječe vznemirjeno pričakuje, kdaj mu bomo spodmaknili kolena in ga ujeli pod pazduhami, da v trenutku za trenutek pozabimo na to, da smo otrok v rokah sveta.

“Večeeeerja”, rekoč v mislih povabim improvizacijo, da zaključi ta zapis, da se zaključi, najde konec in pride povečerjat, kar sem skuhal, medtem ko se je zapisovala.

Jutri jo pošljem po mejlu v Ljubljano, sebe pa pošljem ... ne, ne, tja, kamor si si mogoče mislil_a ... v avto in na pot do Ljubljane, kjer se z Dejanom, s katerim sva se na odru Neforme prvič plesno srečala – in prav nič ni zgledalo tako –, odpraviva na improvizacijsko koreografsko dogodivščino.

Zakaj vsa ta imena brez priimkov? Ker smo vsi na ti, ker se poznamo, sodelujemo, ker smo prepleteni, ker potujemo skozi prostor in čas kot scena, kot na ladji, ladja gre – tudi tole misel sem staknil kot gledalec na eni izmed Neform s Tejo, Tomažem in še kom –, ker imena in priimki niso najbolj pomembni, ko se zapisuje improvizacija, ker je improvizacija vedno osebna, ker živi v istem nadstropju ladje križarke kot vpraševanje in za kako uro ali dve tudi Neforma 90.

Vid na hodniku kadi in stoji ravno na pravem mestu, da skozi dim in priprta vrata lahko opazuje, kako se Ana z gibalno zgodbo o ruti preko zidu, ki loči njuni stanovanji, dotika Blaža, medtem ko ta na balkonu v sosednjem stanovanju obeša perilo, ki je le malo predolgo stalo v pralnem stroju in se čudi njegovi svežini. Vrača dotik Ani. Vdre konec. Pojedli smo. Pristali v rokah resničnosti, ki sledi.


Spremljajte nas
in ostanite obveščeni