Neforma #107, 12. februar 2024, Španski borci
Uvod in
kontekstualizacija
Vedno je izziv pisati
o živem performansu. Ker ga izvajajo živi ljudje, hočem biti fer do njih
in njihovega truda v zahtevni situaciji. Hkrati pa jaz 12. 2. 24 ob 20h na
Neformi #107 nisem gledal ljudi, temveč predstavo kot celoto. Kjer je predstava
tisto, kar se zgodi med začetkom in koncem sobivanja performerjev in publike v
prostoru. Ideja tega, kaj je lahko predstava, se je od Šejkspira naprej
pač še razvijala.
Tudi se vprašam, ali
naj gledam improvizirano predstavo drugače kot postavljeno predstavo. Oziroma:
koliko vedenje, da gledam improvizirano predstavo, vpliva na način mojega
gledanja – na dovzetnost za površnost, recimo. Ali morda sproti »retuširam«
videno s tistim, kar o videnem vem? Ali tako performerjem podzavestno talam
odpustke?
Malo konteksta o subjektivni
poziciji, s katere pišem.
Sam sem plesalec, in
tako je gledanje predstav plesa in glasbe del mojega zanimanja. Biti plesalec
in ne tudi glasbenik nujno pomeni, da iz druge perspektive pišem o glasbi kot
pa o plesu.
Z leti gledanja sem
izoblikoval okus za čim manj samo-cenzure, češ, kaj-je in kaj-ni del predstave.
Zato sem vse, kar je bilo, dojemal kot telesa in zvoke v prostoru.
Zavedam se svoje
perspektive, iz katere pišem; ki ni pozicija performerja, ampak
gledalca. Lahko rečem le, kaj sem izkusil, ne pa tudi, kaj je performer sam
razmišljal in hotel.
Je pa tudi gledanje
vedno izziv. Naprej, ker z izbiro kadra in njegovega trajanja iz podanega
kreiram/montiram lastno predstavo (to na primer zelo jasno obdeluje Lisa Nelson vTuning Scores practice). V primeru Neforme pa tudi, ker je glasba zame
močnejša od plesa, česar pa se performerji na videz pogosto ne zavedajo.
Še en izziv je: po
mojem opažanju glasbeniki večkrat radi prezrejo, da so tudi oni performerji, za
publiko prisotni tudi s svojim telesom in usmerjanjem svoje pozornosti.
Pri dotični
predstavi se mi je zdelo, da sta se oba glasbenika zavedala svojih teles v
prostoru, pri čemer je eden od njiju pretežno tudi zavzel pozicijo performerja,
druga pa je ostala »le« v poziciji (sicer izvrstne) nastopajoče pevke.
In nazadnje, pred začetkom –
povratna informacija je koristna in je tudi del poklica. Hvala je potrebna
predvsem na začetku, da neuspeh in kritika same želje ne zatreta v kali.
Kasneje pa so bile zame v želji po razvoju vedno bolj uporabne argumentirane
kritične informacije drugih. Ki tudi, kadar so subjektivne ali preprosto
neresnične, pustijo sled in lahko porodijo zanimiva vprašanja.
O videnem
Performerji so bili
tokrat Ajda Nina Škvarč, Kany Michel Obenga, Dunja Bahtijarević in Szymon
Pimpon Gąsiorek, pri čemer sta Ajda in Kany bolj zavzemala vlogo plesalcev,
Dunja in Szymon pa bolj vlogo glasbenic. In tudi vse gledalke smo bile
performerke na odru. Namreč, publika je bila posedena po celem odru in dobro
vidna.
V prostor sem
vstopil kot eden prvih gledalcev. Pričakal me je posejan z grozdi dveh, treh
ali več praznih sedežev. Izbral sem pozicijo bolj na obrobju, nakar sem gledal
vstop publike in njihovo izbiro sedežev, s tem pa tudi prostora. In prostor se
je počasi polnil.
Sam prostor mi je
bil takoj ob vstopu všeč, ker je bil dinamičen. Publika je bila kmalu
razporejena in, čakajoč na predstavo, smo drug drugega opazovali, pretežno na
videz nevidno, tako kot se opazujejo ljudje na mestnih avtobusih. Med predstavo
so se tisti, ki so izbrali sedeže na sredini, občasno obračali okoli, tisti na
obrobju malo manj, odvisno od vizure. Arhipelag otokov.
Še vedno pred
začetkom »dogajanja« sem s pogledom poiskal performerje. Ti so stali, nekateri
od njih na robu prostora. Opazil sem skupine inštrumentov, ki so bile same tudi
otoki, posejani med drugimi po prostoru.
Če zdaj pomislim, je
vse skupaj dajalo vtis ene take mlade postavitve. Mlade, ker je imela že sama
po sebi veliko energije, veliko vložka že na prvi pogled. Kar se je na začetku
zelo lepo obneslo. Potem, ko se je večer razvijal in razvil, ali pa na koncu, pa malo manj.
Večino predstave
nisem zares vedel, koliko performerjev je na odru. Ves čas se mi je zdelo, da
je nekje še eden. Kar je bil zanimiv in tudi prijeten občutek ... V bistvu sem
vedel, da sta tu dva plesalca in dva glasbenika: ena pevka in en tolkalec.
Ampak, kolikor sem jih štel, toliko se moje občutje ni ujemalo s številom.
Mogoče se mi je
zdelo, da jih je več zato, ker je bila tudi publika akter. Oziroma grozdi
publike, ki so delovali ločeno, odvisno od pozicije v prostoru/perspektive
posameznega gledalca in tudi bližine trenutnega dogajanja. Dostikrat smo se (s
publiko) gledali, prav tako včasih zaradi publike nisem videl, kje performerji
so, ali pa je bila večina telesa določenega performerja zakrita. Kar je zame na
dobrodošel način dinamiziralo uokvirjanje mojega videnja dogodkov. Če nisem
videl performerke, potem sem pač gledal gledajoče, ki so tam sedeli v prostoru,
slikovite tudi zaradi igre sence in luči.
Z veseljem napišem,
da je odrska osvetlitev, ki je bila po mojem mnenju vedno v službi predstave in
ni bila sama protagonist, dobro doprinesla k celoti. V primerjavi z nekaterimi
drugimi Neformami, kjer se odrska luč ni spreminjala ali pa je bila ta le
delovna, sem tu videl dodamo vrednost.
Če povzamem: vse
skupaj mi je bilo torej kot gledalcu blizu, vse je bilo malo nagneteno in vse
je bilo tudi malo enako ... Za nazaj se vprašam: ali je ta monotonost dinamike
nujen del identitete/karakterja predstave improvizacije? Je neizbežna ta zmes
danih karakterjev in elementov, ki se ohranja in kontinuirano obnavlja? Pa se
spomnim nekaterih improvizacij, ki sem jim prisostvoval kot gledalec ali
performer, in mislim, da ni ... Nakar se vprašam naprej: pa je odvisno predvsem
od naključja ali od sreče/statistike (na primer, da se to zgodi na vsakih x
Neform?), da se »vse poklopi« in se »zgodi magija«? Ali imajo kaj veze s tem pozornost performerjev ali pa nek njihov skupni imenovalec ali pa njihove izkušnje?
Pevka in tolkalec
sta zame z zvokom že od samega začetka ustvarila ozračje kontinuirane
svečanosti, zračnosti, duhovnosti. Prezenca in pa fizični »otok« pevke sta na
moj pogled in pozornost izvajala veliko gravitacijsko silo. In tako kot
organizacija prostora se je ta karakter »duhovnosti« (kriv sem, da res ne
najdem boljše besede) ohranil skozi vso predstavo, s tem da je ta imela dva ali
pa tri ali pa več viškov. Meni se je zdelo, da je pevka v bistvu pela svoj
koncert. Sicer je tudi sledila dogajanju, ampak v bistvu je pela svoj koncert,
na odru za svojim pultom, večinoma frontalno obrnjena proti večjem delu
prostora. (Skozi leta me vedno bolj zanima gledati ali ugibati ali
prepoznavati, kako se mi zdi, da različni sodelujoči razumejo: kaj je
improvizacija, kaj je improvizirana glasba, kako sodelovati s
performerji/plesalci, koliko prostora pustiti v svojem svetu za novo, za
interakcijo, za igro … Neforma večinoma pušča ta prostor odprt, kar pa pomeni, da
ga zavzame najprej izbira kuratorke, nato in na koncu pa seveda
karakter, zmožnost, ideja in ambicija posameznega performerja …)
Gravitacijskemu
potegu pevke je pripomoglo tudi to, da so bila njena usta, tudi kadar občasno
ni zvočila, vedno blizu mikrofona, kot obljuba naslednjega velikega potresa
živečim na tektonski prelomnici, ki pa bo nedvomno prišel. Bodisi kot trenutni center
dogajanja bodisi kot spremljevalka je bila pevka zame zelo močna na svoji
frontalno statični poziciji.
Tolkalec se je med
predstavo selil po svojih zvočnih otokih, ki jih je imel razpostavljene
naokoli. In je, odprt za komunikacijo, z ritmi izmenično razbijal, včasih pa se
tudi pridružil kontinuiteti glasu. Kolikor se spomnim, je tudi on ostajal
obrnjen s hrbtom proti steni, z obrazom pa proti centru prostora.
Plesalca sta se
gibala med otoki. Kot se spomnim, sta dosti hitro prišla do visoke
intenzivnosti giba. V gibu sta si bila podobna: ta je bil pri obeh zelo fizičen
in zelo virtuozen v tem, da se je skozi eno tako pantersko
počasnost delal, kot da v resnici ni fizičen in virtuozen. Kao da bi to lohk vsaka, če bi hotla,kar pa, ohoho!, nikakor ni bilo res. Njuni telesi sta bili res zelo gibki in
zelo vešči.
Ves ta začetek
predstave je bil lep in slikovit. Atmosferski. Morda celo prelep ... kot da smo
že začeli nekje na sredini. In pa trajal je ... nikamor se jim ni mudilo. Zdelo
se je, da je s tem prostorom in s temi lučmi in s publiko – z nami, ki smo bili
tako performerji kot tudi scenski elementi in tudi priče … Kot da so
performerji složno prepoznali, da je bilo v bistvu že vse narejeno, sem razmišljal
po predstavi. Da morajo samo vztrajat’, pa morda še malo dodat’, pa bo.
Glede na to da predlog Neforme izhaja iz vidika dvojnosti, in torej
razlike med »glasbeniki, ki se na poseben način ukvarjajo z zvočnostjo, in izvajalci,
katerih glavno orodje je njihovo telo (spletna stran ZavodSploh/Neforma)«, ter da že vrsto let Neforme kurira par
glasbenice in performerja, najbrž ni neprimerno, da nekaj besed zapišem tudi na
to temo.
Ko pomislim, kaj smo
videli 12. 2., si lahko predstavljam taisti večer tudi povsem brez plesalcev.
Prav tako bi glasba in prezenca/gibanje glasbenic kot edino dogajanje pritegnili in
zadržali mojo pozornost. Pavz v zvoku je nekaj bilo, bile pa so kratke, in z
lahkoto bi bil to »le« koncert dveh glasbenikov. Ne predstavljam pa si istega
poteka večera, kot je bil, če bi iz njega popolnoma odvzeli oba glasbenika.
Samo akcije in gibi plesalk, takšni, kot so bili, po mojem mnenju ne bi zdržali
sami na odru, brez podpore glasbe. In v tem grmu tiči zajec. (Na začetku sem se
razpisal o svoji hibi priučene pristranskosti, tako da se tu ne bi ponavljal,
ampak raje nadaljujem.) Zgornja primerjava ne govori o šibkosti plesa ali dela tokratnih
plesalcev, ampak govori predvsem o moči glasbe oziroma o razumevanju
interakcije performansa/plesa in glasbe.
Zdi se, da ples težje
kot glasba zdrži sam. Ker je bolj abstrakten, in pa ga težje »vpijemo«, težje
začutimo kot glasbo. Glasba ima lahko melodijo, ritem, harmonije … in druge
jasne elemente za tvorbo medsebojnih odnosov. Ti so istočasno abstraktni in
emocionalni ter takojšnji v svojem vplivu na nas. Po potrebi so lahko tudi zelo
enostavni – vsaj zdi se mi, da je razmeroma enostavno na primer ponavljati isti
zvok, v istem ritmu ... s tem doprinosom biti prisoten in se hkrati stopiti s
celoto.
Pri plesu je to pač
težje, ker zaradi kompleksnosti pojma njegovega glavnega medija (telesa) težko
dosežeš takšno enostavnost kot pri glasbi.
Kot plesalec in
gledalec sem mnenja, da monotonija, kot na primer ponavljanje enega,
enostavnega giba, ne obstaja. Ker telo, to smo Mi. Tudi v monotoniji je nekdo
še vedno enak kot jaz, človek, človeško telo, kot sem tudi jaz sam … in potem
pač opazujem, kako se (to telo) »drži«, kdo je, njegovo strukturo, oči,
fizionomijo, preteklost … In zdi se mi, da ni te enostavnosti, ki je možna pri
glasbi. Težje je tudi plesalki zavzeti jasno distanco do telesa kot medija (tu vzporejam
telo z glasbenim inštrumentom).
Ples je zaradi
digitalne narave vidnega organa (gib drugih dojemamo prek kombiniranja spominov
lastnih gibov, s sodelovanjem zrcalnih nevronov) bolj krhek in rabi tišino, čas
ter razumevanje s strani glasbe. Oziroma rabi glasbo, ki se zaveda svoje moči.
Pri Neformi pa se gib znajde v (samo na videz) horizontalni situaciji, kjer je globje
razumevanje hierarhije v interakciji glasbe in plesa prepuščeno izkušnjam in
senzibilnosti posameznikov.
Kot že napisano, iz
lastnih dolgoletnih izkušenj kot gledalec/poslušalec ter tudi kot performer trdim,
da je glasba v tej interakciji neprimerno močnejša od plesa. In če naj ples
živi in se ne le bori za preživetje, ga mora po mojem glasba tretirati z
nežnostjo oz. previdnostjo. Kot rastlino, ki ob preveč zalivanja zgnije.
A pretiravam? Morda.J Ampak kaj pa, če je vsaj malo res? …
Včasih, ko poslušam
koncert, si predstavljam, kako bi sam sobival z glasbeniki v času in prostoru.
Ali pa, ko gledam
predstavo glasbe in plesa, na primer ko gledam Neformo …, takrat premišljam,
kako bi sam reagiral na mestu performerke, kako bi se znašel, kako bi gradil
povezave. Dostikrat performerjem nisem čisto nič »fovš« in sem vesel, da sem v
publiki. Težko je.
Hkrati pa v bistvu ni
tako pomembno. Je, nekaj narediš, potem pa je konec in lahko v nedogled
razmišljaš, kako si se znašel, in delaš plane za naslednjič. Če ni posnetka ali
pa si ga ne pogledaš, potem se ti še soočiti ni treba z izcedkom skupnih
blodenj …
Zadnjič na primer, ko sem
gledal koncert dveh glasbenikov (S. Kutina in M. Jeniča), sem si predstavljal,
kako bi z njima plesal in bival na odru. Zavzel bi nek prostor med njima, se obrnil s
hrbtom proti publiki in dlje časa ponavljal variacije istega giba ... In potem
bi po koncu pisal o izkušnji, govoril s publiko o tem, kaj so videli, si
pogledal/poslušal video/avdio posnetek.
Element enostavnosti
v improviziranem plesu je na primer v domeni mima. Ponavljanje akcij, ki so
družbeno prepoznavne. Ampak to večinoma ni abstraktni ples, za katerega se mi
zdi, da ga skupaj razvijamo.
Če že, potem ples
rabi glasbo, da ga podpre ali da mu da prostor ali da ga malo izzove ali da
ustvari kontinuiteto. Glasbo, nasproti kateri se lahko izriše podoba plesa. Zdi
se, da glasbeniki često to dojemajo drugače. Ne vem, morda pa zato, ker so tam,
da špilajo, ker hočejo igrat', itak! Težko je bit' tiho, ker, če si kot
glasbenik tiho in če recimo nisi ozavestil vloge performerja na odru, potem se
v tistem momentu morda počutiš, kot da ne obstajaš. Ob poslušanju relativne
tišine nato hitro dobiš kakšno idejo ...
In tudi plesalci tu
sodelujemo. Zakaj hudiča začnemo nezavedno plesati na glasbo, prevzemati njeno
dinamiko in naboj? No, zakaj le! J Ker točno to glasba je: dinamika,
naboj, nezavedno, energija. Kar tudi glasbeniki dobro vedo in čutijo. Torej
zaradi nagona, navade, tisočletij kulture, pa ker se nam ples-in-glasba-skupaj
vsem »pretakata v krvi«. Pa tudi zato, ker nas improviziranje po definiciji spravi
v stanje odprtosti, tudi negotovosti (in senzibilnosti, odzivnosti …) ter tudi
adrenalina. Kjer smo bolj dovzetni za vse, še posebej za nekaj tako močnega,
kot je glasba.
Poskusite lahko
naslednje: ko ste sami doma, dajte gor kak komad, ki vam je všeč. Al' pa, ki
vam ni všeč, saj je vseeno ... In hkrati poskusite plesati, ampak ne na ta
komad, nekaj svojega. Kako vam gre?
Kadar glasba je,
takrat se često zdi, da dominira. Za performerje vsaj nezavedno, za publiko pa
pretežno prepoznavno. In če v tistem nenadoma izgine, takrat se kot performer
počutiš gol. Ne samo ti, ampak tudi publika. Nato traja, da spet najdeš in
vzpostaviš odnos z nečim. Ker se mora tisto »nekaj« na novo vzpostaviti. To je
na primer takrat, ko je glasba tako zelo močna, kot je bila ta, na Neformi #107.
Takrat se tišina, ko se zgodi, res glasno zasliši, odmeva pa tudi njeno
trajanje. Odvisno od marsičesa, a kot perfomer se takrat lahko izgubiš in zategneš
... in tudi cela situacija se lahko zategne. Kar pa je tudi trenutek poln
potenciala. In pa, te dogodke oziroma načine svoje reakcije v njih se da vaditi.
Zdelo se je, da je
bil tolkalec dolgo časa, morda prvo tretjino ali dve petini, v bolj podporni
vlogi. Ali pa vsaj ne v glavni vlogi.
Potem pa se je dinamika
performerjev, na neki točki, ko je šel v močnejši ritem, ko je res začel delati
z baterijo (»drum set«), zelo razvila. Šele tu se je zame začetek predstave pravzaprav
končal. Plesalca sta se na njegovo energijo strumno odzvala in jo povzela,
občutek zadrževanja giba se je vsaj tu končal. V tisti točki sta sledila
energiji glasbe. In glasba je bila skoraj ves čas tam. Zvoki so bili zanimivi,
inštrument je bil tudi vizualno zanimiv, ritmično ne-monoton, glasbenik se je z
njim igral z virtuozno lahkotnostjo. Užitek.
Po tistem pa se mi
zdi, da se je bumerang tega čudovitega, vzpostavljenega prostora začel vračati.
Kajti, pri
improvizaciji so glavni protagonisti tudi, ali pa predvsem, čas, ritem,
pričakovanja, prostor. Gib in zvok sta bolj stranska produkta vsega tega. Oz., vsaj
jaz bi rad, da bi bilo tako. Kot performerji in kot publika gledamo celoto. Na
tej Neformi pa se mi je zdelo, kot sem že omenil, da se je predstava pričela na
sredini, brez uvajanja, brez predigre, brez božanja naše pozornosti. In sčasoma
je prostor postajal kot tržnica, ki je bogata z jedmi, vonji, stojnicami in
ljudmi, ampak povsod malo enaka. In na neki točki te začne utrujati in si
zaželiš malo samote, perspektive in refleksije. Zaželiš si, da bi česa
manjkalo. Da bi si lahko kaj zaželel.
Sam sem se sprehodil
malo okoli po zunanjosti odra, kar mi je nekoliko spremenilo perspektivo, ko sem se malo oddaljil … v to čumnato na eni strani odra,
ki jo, mislim, da, imenujejo »nadstrešek« ... To me ni povsem zadovoljilo. Nakar sem se sprehodil še dol z
odra, v temo avditorija in z večje distance pogledal vso stvar. Iz daljave sem dobil
malo perspektive na dogajanje. Perspektive, ki je ne bi bilo, če si je ne bi
vzel … morda zato, ker se je vedno nekaj dogajalo prav blizu mene. Tu pa še
kritika nam, publiki: zakaj se po štirinajstih (!) letih Neforme in poudarjanju
proste forme publika ni počutila povabljena, da naredi podobno? Nam je res tako
udobno sedeti in gledati uro in več? Čemu potem služi tako dinamična postavitev
sedišč? Ne moremo prevzeti odgovornosti, da bi s svojim sprehodom morda koga »zmotili«?
Je tako malo verjetno, da bi bil to dobrodošel vložek tudi za performerje, ne pa motnja? Ne moremo
prevzeti odgovornosti, da bi del procesa izpustili, medtem ko bi v osrednji
fokus postavili lastno pot? In tudi – ali bi jaz vstal in se sprehajal, če ne
bi vedel, da bom pisal ta članek? Težko vedeti, ampak morda pa bi. Prostora tam
spodaj, v avditoriju je bilo preveč in na odru mi je postalo tesno. Res je tudi,
da se v tej dvorani počutim kar domač.
Torej ja, ta
dinamika konstantnega stimulusa se je začela malo ponavljati. Ta »mladi«
prostor. Verjetno je bilo tudi v formatu postavljenih stolov nekaj »postavljenega«
in določenega. Tu bi še enkrat predlagal vidik, da se tudi improvizirana
predstava začne s postavitvijo/izbiro prostora, luči, publike. Kjer je
predstava nepopisan list, tam dosti bolj pride do izraza kvaliteta papirja, pa
pisala, način drže pisala, kje in kako se ta papir nahaja … ali v tem primeru,
razporeditev publike.
Naj je bil prostor,
ki se je zgodil, vzrok ali posledica, zdelo se mi je, da tudi plesalca nista
imela priložnosti ustvariti notranje dinamike v prostoru, ritmu, odnosu. Zdelo
se je, da neprenehoma menjata. Vse je bilo dobro, in veliko je bilo tega, ampak
vse je bilo enako dobro. Njun odnos do glasbe, sprememb, okolja se mi je
zdel predvsem re-akcijski, ni pa bilo akcije, predlogov in prepoznavanja le-teh
za morebitno gradnjo notranje dinamike predstave.
Kot se spomnim, sta skozi
celotno predstavo predvsem glasbenika kot vodnika delala časovna poglavja.
Če povzamem to (z
mojega vidika) krizico drugega, zrelega dela … Se pravi, ker so bili otoki
publike in prostor med njimi dosti homogeni po vsem prostoru, se je tudi
predstava začela ponavljati … in v bistvu ni bilo možnosti preporoda, ker je
bila naša perspektiva vedno ista. Kot plesalca smo tudi mi izgubili možnost
globine prostora ali pa daljave, saj je bil prostor že na začetku tako
skoreografiran in podan.
Videl sem nekaj
zamujenih priložnosti. S tem mislim, da sem iz privilegirane perspektive zunanjegaopazovalca videl druge, po mojem mnenju bolj zanimive možnosti vzpostavljanja
distance/odnosa do odziva, ki je bil tako za performerje kot za publiko očitenv danem momentu. Te priložnosti pa se niso uresničile, večinoma, ker vsaj po
mojem niso bile (dovolj hitro?) prepoznane.
En tak ne-dogodek je
bil, ko je tolkalec Szymon hodil proti enemu od otokov svojih inštrumentov,
razpostavljenih na robu odru. Ta moment se je zgodil na nasprotni strani mojega
sedišča, bolj v zadnji tretjini predstave, ko je ta njegov vzorec že postal
prepoznaven. Na eni točki, ko se je približeval svojemu otoku, se mi je pred
očmi živo odigral scenarij: da Szymon zgreši ta otok in samo nadaljuje, da hodi
še malo okoli naprej skozi prostor. Da v tistem momentu preneha biti
glasbenik in zasede zanimiv, dvoumen prostor med glasbenikom in performerjem.
Upal sem, upal, da bo presenetil sebe in vse nas, želel sem si tega. Trenutek
se je (prehitro) končal, ko se je ustavil pri bongih.
Še ena priložnost,
ki se je spominjam, je bila, ko je spet Szymon proizvedel zvok, ki bi bil lahko
interpretiran na mnogo različnih načinov, a ga je pevka prva interpretirala kot
ene vrste odkašljevanje. S čimer je sicer vnesla humor, a je bil ta, že preden
slišan, pričakovan in tudi izpet. V bitki za (odrsko) preživetje sta ji v
svojem mediju pritegnila tudi plesalca, medtem ko je publika v različnih
zamikih vstopala na skupni avtobus z imenom »da vidimo, kako se bodo zdaj
izmazali iz tega«. In smo šli za nekaj časa v atmosfero dovtipov, ki pa je bila
zame, za gledalca malo prisiljena.
V paralelnem vesolju
bi, če nihče ne bi podlegel pritisku in naredil tega, kar smo kot
performerji in publika v bistvu že slišali in začutili, vzpostavili/razvili
prostor do (v glavah vseh) že slišanega. Lahko bi se vzpostavil prostor, v
katerem bi lahko jaz, kot prisotni gledalec, bival svojo domišljijo. Za to pa
je v tistem trenutku potrebna ideja, pogum, iniciativa in poslušanje, pa tudi
čas. To je po mojih izkušnjah ena od tistih zadev, ki jih je zabavno vaditi.
Spomnim se tudi
zanimivega trenutka, ko se je plesalec presenetljivo obnašal do Ajdine
(plesalkine) glave. Dosti transparentno, kot mačo, mal' kulsko,
kot pop-star na odru …, kar pa se, v nasprotju z mojim pričakovanjem, ni
razvilo v kritiko takšnega obnašanja oz. ni dobilo odgovora/epiloga. Zato je –
najverjetneje zaradi neizpeljane ideje – ostalo le pri nečem, kar je izgledalo
kot aroganca. Dostikrat se zgodi, da se performer na adrenalinu zaradi situacije
in momenta ne-cenzure zateče/znajde v ekstremni situaciji, ki ne odseva zares njegovih
stališč, a vseeno kaže prevzete družbene stereotipe. Tako sem bral ta moment. V
spominu mi je ostal najbrž tudi, ker se je ponavljal ... Ajda je enkrat soplesalca
kot odgovor celo počila po riti, nakar je po isti riti gesto za njo ponovil
tudi on sam, a ga je kasneje spet zaneslo v enak odnos, morda le zaradi
kontinuitete ...
Na tej Neformi se je
za glavni element torej izkazal prostor in mi v njem. Na to vižo sem si še zaželel,
da bi se pevka kar naenkrat med petjem odmaknila od svojega ročnega mikrofona
in nadaljevala peti v do takrat neviden naglavni mikrofon ter se sprehodila ...
Da bi bila to ena taka »varka«. Ali pa, da bi zavoljo celote nehala peti, za
dlje časa, pa da bi se takrat vzpostavilo nekaj posebnega med vsemi akterji kot štirimi performerji.
Ali pa da bi se vmes prostor zamenjal, da bi nam preprosto vzeli stole … ali pa
da bi nas nagnali v avditorij ... misli in refleksije gledalca, med in po
predstavi.
Hvala Suzani Koncut in Špeli Trošt za predloge in lektoriranje.