Klara Klun: Očarljiva umetnost kaosa in nepredvidljivosti

Neforma #110, 11. maj 2024, Španski borci

Poročilo

»Za roko te držim, a se ne dotikava« je verz pesmi, ki mi je hipno šinil skozi misli ob gledanju predstave Neforma #110. Petja Golec Horvat in Estela Žutić sta se v delčku improvizacije navidezno držali za roki, nakazovali na dejanski dotik, vendar je med njunima dlanema zevala praznina. Povezani, pa vendar razdruženi, vsaka zase. Kot ljudje dandanes. Obenem združeni v umetnosti kaosa, v soju žarometov, malo na odru, malo pod odrom, z  Georgom Wisso in Matejem Magajnetom prepleteni v humorističnem sozvočju. Vsi skupaj skozi improvizacijo na prav poseben način iz tebe izvabijo marsikatero čustvo in občutno prebujajo in budijo čute.

Celotna predstava je bila improvizacijska; nepredvidljiva a polna izvirnih presenečenj in »uau« trenutkov. Gledalci smo sedeli in opazovali izvedbo na odru – stoli so bili postavljeni tik ob pregradah, ki ločujejo oder. Čisto na robu odra sta bili postavljeni dve veliki veji, kos lesa z luknjo, majhna skala, obleka s cvetličnim potiskom in droben zvonček. Na drugi strani, v globini odra sta stala na levi Matej Magajne z električno kitaro in na desni George Wissa s kupom različnih predmetov, od kosa rjastega železa, do počene plastične kanglice, s katerimi je ustvarjal raznovrstne zvoke. Prostor je bil med drugim osvetljen z rumenimi stranskimi lučmi ob odru, občasno so posvetile tudi bele luči nad nami. Plesalki sta se raznoliko gibali po odru, kdaj pa kdaj prisedli k gledalcem, kjer so ostali prazni stoli. V nekem trenutku je Petja stopila z odra, začela improvizirati med sediščem in ustvarjati interakcije z žametnimi rdečimi stoli. To je bil močen »uau« moment. Če se vrnem na dogajanje na odru, bilo je veliko premikanja v krogu, ob robovih odra, ustvarjen pa je bil tudi trenutek, ko je vsaka od plesalk stala na svojem delu odra in vzpostavljala odnos na daljavo.

Gibalno sta plesalki skozi lasten improviziran material prehajali med različnimi nivoji, uvedli pa tudi kar nekaj pavz, hojo in lahkoten tek v krogu. Med drugim je bilo tudi nekaj partnerskega, povezanega s predmeti, natančneje velikima rogovilama, kosom lesa in velikim srebrnim pladnjem, ki se mi je še posebej vtisnil v spomin, saj je bila interakcija plesalk z njim zelo močna. Občudovala sem odsev, ki je seval z njega, kako so se v njem odbijale luči in metale svetlobo no drugi konec dvorane, kako je pladenj postal ščit in pa na koncu povezava med človeškima figurama. Tako kot skupinske, pa so se ustvarjale tudi individualne improvizacije s predmeti. Med drugim si je Estela nadela obleko s cvetličnim potiskom in začela intenzivno plesati. Še en od »uau« momentov.

Tako kot plesni, je bil tudi zvočni del predstave improviziran. Ker imam s tem manj izkušenj kot pri plesu, sem bila zato še bolj fascinirana. Ne samo nad glasbo in zvoki, ki so nastajali, pač pa nad celoto, v katero sta se obe zvrsti umetnosti kaotično, vendar očarljivo zlili. Matej Magajne je s svojo električno kitaro ustvarjal inspirativno melodično podlago, ustvaril pa je še enega od » uau« momentov, ko je sredi predstave v mikrofon nepričakovano spregovoril, da si pridružujejo pravico do spremembe programa. Na drugi strani je George Wissa zapolnil ritmično polje z raznovrstnimi zvoki, kot so recimo lomljenje plastične kanglice, šumenje skupka lesenih paličic, kar največkrat pa je uporabljal svoj glas in usta, se igral s smejanjem, petjem in tudi govorjenjem. Pogosto so bili njegovi glasbeni vložki prikupno posrečeni in tako nepričakovano avtentični, da je celotni predstavi dodal pridih lahkotnosti in malce hudomušnosti. Hudomušnost pa je udejanjal tudi z interakcijami s plesalkama, ki so nas, gledalce, nemalokrat spravile v smeh.

Tempo predstave je bil dinamičen. Predstava se je začela počasi, z nekakšnim improvizacijskim ogrevanjem, ritem pa je potem konstantno nihal, saj je bilo veliko dejavnikov, ki so ga definirali in spreminjali. Performans se je končal s ploskanjem enega od nastopajočih, nato pa so se mu pridružili še ostali in skupaj so dosegli vrhunec (predstave in nepredvidljivega).

Tako kot vremenska nepredvidljivost, omenjena v kolofonu, je bila nepredvidljivost postavljena tudi na oder. Kolofon tudi jasno nakaže, da umetnost nič ne reši, nas pa prebuja. In res, umetnost je v meni prebudila marsikaj. Skozi predstavo neko radostno pričakovanje in radovednost, kaj se bo zgodilo in razvilo iz prikazanega, smeh, občudovanje, ob koncu predstave pa navdušenje.

Menim, da so nastopajoči ustvarili mojstrovino. Čeprav je skozi daljšo improvizacijo po mojem mnenju nemogoče ohraniti konstantno povezavo, se je med umetniki čutila povezanost, izžarevali pa so užitek nastopanja. Kot sem že prej omenila, me je začarala glasbena izvirnost, ki je nisem vajena, domiselne ideje plesalk s predmeti in vsestransko prelivanje giba, melodij, ritma, svetlobe, odsevov in čustev v dvorani. Performans je bil lep opomnik, kako izviren je vsak posameznik in kako ustvarjalne, bogate in osupljive kreacije lahko ustvarijo, če se le ti posamezniki združijo in povežejo. Povežejo v očarljivo umetnost kaosa.

Spremljajte nas
in ostanite obveščeni