Neforma #81, 20.
avgust 2020
(tu)kaj in naprej
prizorišče
neforme 81 je zapuščen prostor vojašnice na stari vrhniki. s tematskim sklopom
rekonstrukcije kot ponovne vzpostavitve živih fizisov in neživih glasbil
oblikujemo nove (z)godbe, nova drugačna razmerja tako med nastopajočimi kot
tudi do prostora samega.
opuščenost kliče
po premičnosti, prevetritvi potencialov v sedanjosti.
robne umetniške
prakse, osmišljanje prostora, preizpraševanje smisla do umetniškega
ustvarjanja, družbena vpetost, (so)delovanje.
ob navzočnosti
plesalke, plesalca in sedmih glasbenikov sledimo dogajanju v tem trenutku, skozi
katerega je moč brati kontekste v uprizarjanju in uvide potencialov za obstoj prestrukturirane
družbene resničnosti. interpetirati (po)znano resničnost z orodjem
improvizacije. s pozornim očesom dovoliti neutečenemu pogledu, da osvetli, omogoči
vir ustvarjalnih doprinosov. ali je učinek takojšen ali je plod določenega
časovnega trajanja, je precej nebitno, štejejo navedene percepcije.
participacija
protagonistov se odvije že v preteklem, poudarek v sodobnem je na soustvarjanju
vsebine, udeležbi kolektiva in dueta, ki sestavljata začasno umetniško skupnost
v trajanju ter komuniciranju v vselej nepredvidljivih in spremenljivih
situacijah na prizorišču. procesualnost se sedaj poglablja, ohranja kontinuiteto
in s tem je izvedba . . .
neforma. fora.
forma. nora. norma.
prva asociacija
ob avgustovski neformi je film.
filmski nastavki,
filmski kadri, scenografske postavitve,
premikajoče se fotografije
različnih filmskih žanrov v svojem lastnem ritmu.
pričetek v temi oziroma
brez kakršnegakoli svetlobnega vira, zvok klarineta odzvanja daleč v noč skozi
zaprašeno okno in sluhovode vseh obiskovalcev, razlije se v vse pore in smeri,
glasbenik prislonjen ob steno stebra. v temi pridobi zvok dodatno vrednost,
obarvan je z globino. tema postaja bolj temna ob zvokih, ki se ji pridružujejo,
vendar ta tema je le druga plat svetlobe. zlitje zvočnih nians s
temnino prostora je tako naravno, a nenavadno, čeprav normalno.
poslušanje zvočne
improvizacije enega instrumenta na začetku, medtem sledimo plesalki, svoje telo
subtilno izpostavlja stenam in oknom prostora, postopoma se ji pridruži še
drugo plesoče, gibalno telo. z glasbenikom tvorijo trio, pa duo, v katerem
obstajata vsak zase, vzbujata prisotnosti dvojino, drug z drugim, s fizisi,
materialnimi objekti. fizičnost in funkcionalnost giba nakazujeta organskost,
ki seže v prizorišče (p)ogleda, v razpotja miselnih tokov.
pridruži se
kontrabas, najprej eden, potem drugi. zunaj prizoriščnega prostora slišimo
zvoke peska, le-ti drsijo izpod rok glasbenikov, ki besno k svojemu glasbilu ne
drvijo, ampak pozorno spremljajo dogajanje, dejansko poslušajo.
pozornost ostaja
budna tekom celotnega dogodka, vključno z antagonisti.
izstopa bistven
narativen element, to je svetloba.
scenografska
postavitev treh reflektorjev, ki se prižigajo vsak posebej ali vsi trije
hkrati, kar (na)enkrat sredi dogajanja. prvi reflektor se prižge približno po prvih
dvajsetih minutah, prostor je deloma osvetljen s toplo svetlobo, in to se med
performativnim aktom zgodi nemalokrat. plesalca ali kakšen od glasbenikov
poprime za reflektor, usmeri ga zelo pretanjeno in namensko v določen objekt,
hipno akcijo, nastopajočega, kar učinkuje zelo posebno, skorajda premišljeno.
načeloma je luč v rokah tehnične ekipe, tukaj s svetlobnim telesom
upravljajo sodelujoči, kar ni nekaj novega, ni pa običajna praksa. deseto telo
funkcionira in povezuje performativni nastop dovršeno, domiselno.
ta nenaden moment
delne osvetlitve prizoriščnega prostora se izkaže kot tančica občutka intime,
mehčanje usedlin . . . kot moment, ki se
z obstoječim spaja v novi luči. sunki svetlobnih snopov materializirajo
neizrečeno, postavljajo pod vprašaj vse gibalne, glasovne in zvočne entitete,
spet drugič sprožijo moment povezanosti z vsemi informacijami v dejanskem
prostoru.
omembe vredna so
prizoriščna tla, saj so za plesne ustvarjalce ključnega pomena. material tal je
beton, izrabljen, na določenih mestih poškodovan, sicer drseč, a daleč od
primernega ideala, česar plesalčevih namenov ne ovira zelo, kot je upravičeno
zaznati pred izvedbo. trdna in hladna so tla, koreografski momenti dveh
plesalcev pa uprizarjajo lahkotnost gibljivosti telesa in neposredno
komunicirajo s prostorom.
prisotno dejansko
stanje je lahko prepreka ali izziv, kako po neustaljenih tirnicah razviti
določeno performativno dejanje drugače, s perspektivo, ki lahko povzroči
preskok v umu, telesu in izvedbi. kot odskočna deska za preobrat v mišljenju,
uzrtju nečesa še nevidenega, neizvedenega.
ko telo ni zgolj
telo in postane medij tistih tolmačenj, morebiti zaznavnih samo na tovrstni
vizualni ravni, dojemljivih samo v tem zvočnem hipu pred nami. glasbilo postane
telo, ne proizvaja zgolj zvena, in tudi gib deluje kot scenski objekt, delček
miniaturke.
in vsi ti na
videz preprosto dani trenutki, presenečenja, čudovitosti, nenavadnosti
odstirajo. kaj?
individuum versus
kolektivnost.
tišina versus
glasba.
tema versus
svetloba.
negibnost versus
gibanje.
vstop versus
izstop.
tišina ni nema
tišina, je tišina predaha, trenutek v trenutku prehajanja iz ene scenske slike
v drugo, trenutki postavitev. polje tišine, tudi kdaj kot suspenz. redkost
podajanja impulzivne zvočnosti. sekvence, silhuete senc glasbenikov
in plesalcev na stenah.
oholo! glasbeniki
ne igrajo lastnih kompozicij, tokrat je v ospredju improvizirana glasba, tokrat
igrajo tudi kaj drugega. kontrabasist v nekem trenutku postane plesalec in z
natisnjenimi listi poezije, zatlačenimi v hlače, skakaklja naokrog v cikličnem
zaporedju. drugi kontrabasist prične peti kot star pastir sredi planine, čigar
glas zabuči v daljino davnine ob zvokih dud, kar naenkrat, od nikoder. bobnar
pokuka skozi okno, na drugi strani ugleda plesalca, zreta drug drugemu v oči.
violinist vstopi v dogajanje kot zadnji in igra ob (svoji) mizi. kitarist veselo
brenka, kjerkoli. saksofonist se samoniklo vrašča. plesalka in plesalec se v
ožarjeno luč sprašujeta v en glas na glas “Kdo je to (na)pisal?!”
interakcije so
mini akcije, intervencije.
vstopanja in
izstopanja kot poglavitni dejavniki vzpostavljanja ad hoc umetniškega procesa.
odhajanja
in prihajanja, medtem ko se najvažnejše dogaja tik pred odhodom in pred
prihodom.
to
je čas kreiranja, vse drugo je postopek čakanja, ki določa umetniški
impulz.
opazovati
vključevanje plesalke, plesalca in glasbenikov v zgodbo neforme obenem opredeljuje
gibe, zvoke, glasove in besede, ki se spontano odvijejo v obliki
improviziranega pristopa kot odstopa od norme, forme. v zraku je norost,
kvečjemu je to izključno raziskovanje, umetniško ustvarjanje, sposobnost sobivanja
s soigralci v hipcu. tukaj obstaja vsak individuum zase, a hkrati upodabljajo
homogeno samobitnost v gibanju, kolektiv v premikanju.
vsi akterji se že
dobro desetletje ali več udejstvujejo v praksi improvizacije, raziskovalni duh
nenehno žari. poseben užitek, občutek je v dogajanju, ki vsakič znova nastaja
kot filmska kreacija, drsi v svojevrstnem sosledju in razpira ogromno slik,
odpira neskončno vprašanj, premislekov.
ustvarjalcem sta
dana prostor in svoboda, kolektiv se gradi postopoma. četudi je posameznik v
gibanju in zvočenju neaktiven za kratek čas, udejanja zaključeno celoto.
prisotnost,
dejanskost, soočanje, sedanjost.
odprta okna v
odkruških bele barve prezračujejo trenutnost in prinašajo minljivost, tista, ki
smo jih lahko odprli na stežaj.
sodelujoči:
Andreja Rauch Podrzavnik, Gregor Kamnikar, Jure Boršič, Marko Jenič, Andrej
Boštjančič-Ruda, Andrej Fon, Tomaž Grom, Vid Drašler, Jošt Drašler.
Suzana Kajba
september 2020