Rok Vevar: Neforma na PARL-u

Neforma #111, 27. avgust 2024, Španski borci

V torek, 27. avgusta 2024, sem si v okviru PARL (Perfromance Art Research Ljubljana) ogledal Neformo #111, improvizacijski format, ki ga Zavod Sploh že leta pripravlja v sodelovanju s Španskimi borci. Na njem so nastopili trije glasbeniki: multi-inštrumentalist Samo Kutin, harmonikarka Emilie Škrijelj in tolkalec Tom Malmendier ter udeleženci razvojne prakse na področju scenskih umetnosti PARL: Ena Kurtalić, Eva Schmechtig, Ingrid Türk-Chlapek, Joseph Gold Hendel, Maja Karolina Franke, Rosa Garland.

Za udeležence desetdnevnega rezidenčnega delovnega programa PARL je improvizacijski večer Neforma ena izmed dogovorjenih nalog, tako rekoč rezidenčnih obveznosti. Prav vsako leto umetniki, ki sicer na desetdnevni delavnici skupaj z različnimi mentorji razvijajo svoja scenska dela, nastopijo skupaj z izbrano ekipo glasbenikov na improvizacijskem večeru. Včeraj sem po zaključku dogodka pomislil, da morda ne bi bilo slabo, če bi se udeleženci PAR-a z glasbeniki v improvizacijski studio zakopali za ves dan. Zakaj? 

Udeleženci PARL-a prihajajo iz zelo različnih scensko-umetniških ozadij, imajo različne izkušnje, različne dolžine performativnih stažev, delajo z različnimi uprizoritvenimi mediji (pretežno s telesom in besedilom), pri katerih so improvizacijske prakse in odprta dela prisotna v večji ali manjši meri ali izključno kot funkcija generiranja gradiv za scenske proizvode. Neforma vse te izkušnje ali pomanjkljivosti naplavi na zelo očiten način, sicer v zelo tolerantnem javnem okolju. (Morda smo včeraj gledalci od improvizatorjev pričakovali dosti manj kot oni od samih sebe: praktično nič.)

Navkljub vsemu je improvizacijski format Neforme lahko vadbišče, v katerem se umetnica in umetnik osvobodita produktivnega časa, ki je za uspešnost odprtega dela v resnici lahko zelo kontra-produktiven. Ena od osrednjih prednosti improvizacijskih prostorov, kakršen je Neforma, je vstop v kolektivno uglaševanje čuječnosti. V pozornost do drugih, so-nastopajočih, do medijev, ki jih uporabljajo, predvsem pa v njihov nekompresiran, nepospešen, neteatralen, nedramatičen in anti-teleološki čas, ki (recimo) ukine teatralno delitev na objekt in subjekt, na opazovano in proizvodnjo opaženega ter se sreča v objektu skupne pozornosti: umetnosti postopnega, nesegregiranega, nedisciplinarnega »poslušanja«. (Umetnost improviziranega dela, kakršnega goji format Neforma, je zelo radikalna ukinitev hierarhije med posameznimi izrazili in posredovanimi materialnostmi, ki jim rečemo mediji. Verjetno je to radikalna praksa komponiranja nepospešene izkušnje pozornosti.)

Prebijanje do gostote sedanjosti, v katerem je sled časovnega toka absolutna izbira in ne zapoved, terja nekakšno temporalno detoksikacijo: performerjevih eksistencialnih in ustvarjalnih ritmov. Umetnost jemanja stran, umetnost redukcije. Podobno kot je instanca tal pri sodobnih plesnih umetnostih tisti materialni kinetični pogoj, do katerega se mora telesna teža prebiti, da bi se lahko od česarkoli odgnala, ki jo mora telo naseliti v vsak delček sebe, da bi se v telo prepojilo s svojim realnim, materialnim kinetičnim časom, tako je – menim – pri odprtih delih odstranjevanje perspektiv, želja in projekcij tisti redukcijski postopek, ki ga mora performer znati izluščiti iz naše časovne polucije: umetnost odstranjevanja, jemanja stran je osrednji »ustvarjalni« pogoj improvizacije.

»Žalujoči na pogrebih, utrujeni žurerji ob svitu in ljudje ob orgazmih so praviloma prežarčeni s podobno lepoto, ki se poraja iz nezmožnosti samoupodabljanja. Redko, zelo redko se ljudje za trenutek odložijo. Kadar se uspejo, so med njimi resničnejši tudi tisti, ki v življenju celo sebe slabo igrajo,« je misel, ki obide neko osebo v eni od mojih literarnih beležk. Morda gre pri improvizaciji za to, da se umetnost ponovno prebije do življenja samega, da bi lahko od tam proizvedla svojo neprisiljeno umetnost. Morda je Neforma za scenske umetnosti mesto, kjer performerji in ljudje nehajo nastopati. Če ne drugega, se zdi, da morajo razumeti ločnico med nastopanjem in življenjem samim. Zelo poučno je bilo na sinočnji Neformi opazovati borbo PARL-ovih udeležencev s tem pogojem. 

Kar je po mojem premisleku drugi temeljni pogoj improvizacijskih formatov, kakršen je Neforma, je nedeljivost časa, ki nastopi s tem, da se improvizator pogrezne v razpoložljivo časovnost sedanjosti, neproduktivnosti in neuprizorjenosti: v opazovanje razpoložljivih materialnosti brez zadanega cilja. Zdi se, kakor da za pogoj zgoščenega trenutka performerjeve odzivnosti ni ničesar, iz česar bi se dalo izstopiti, kar bi se dalo zapustiti, v kar bi se dalo vstopati in izstopati, vkolikor si želi improvizator prejeti »povratno informacijo« dejanja samega. Podobno kot pri antičnih ali sodobnih ritualih, časovnost Neforme nima zunanjosti ali notranjosti. Gre preprosto za vztrajnost v razpoložljivem in njegovem udejanjanju, za performerjevo naravnanost na sklenjeno dejanje (praxis), iz katerega morata ostati izključena poiesis (izdelovanje proizvoda) in teoria (premišljevanje): slednja sta lahko izključno neločena dela dejanja samega. Nastajanje, postajanje dejanja je tisto, kar se porodi iz vzajemne čuječnosti. Če se performans ukvarja z nečim, kar Boyan Manchev označi kot »kritična modalnost dejanja«, se naš improvizacijski format Neforma ukvarja s potencialnimi modalitetami relacijskega dejanja samega. Da bi dejanje vzniknilo, pomaga vztrajnost v uglaševanju in čuječnosti.

V takšnih formatih tudi kot gledalec nisem izvzet iz tovrstnih postopkov. Da bi izostril svoj recepcijski instrument, se moram tudi sam otresti pričakovanj in se predati čuječnosti lastne recepcije. Za gledalca ni uspešnih in neuspešnih Neform, vkolikor samega sebe aktivira v čuječnosti. Takorekoč vsaka je izvrstna učna snov za ostrenje recepcijskega analitičnega aparata, tega, ki premišljevanje (teoria) in dejanje (praxis) združuje v skupno početje.

Ob ogledu PARL-ove Neforme, 27. avgusta 2024, se mi je porodilo nekaj misli in vprašanj v zvezi z Neformo kot prezentacijskim formatom in Neformo kot možnim performativnim orodjem, ne toliko za akumulacijo potencialnih gradiv, ampak bolj za večanje stopnje ustvarjalne in peformativne pozornosti in vztrajnosti v nedoločenih in negotovih okoliščinah. Lahko špekuliram, da so nemara s tem povezane bodisi gledalske bodisi plesne praktične izkušnje, saj je imela v performativnem delu osrednjo in tudi izvajalsko neprekinjeno nalogo in pozornost Ingrid Türk-Chlapek, ki si ni delala težav z vstopanjem in izstopanjem iz situacije, ampak je v njej edina od začetka in do konca vztrajala kot improvizacijski conférencier. Njeno delo je očrtovalo prostor, rokovalo s predmeti, komuniciralo z glasbeniki in povezovalo ostale udeležence v imporovizirano situacijo, ki se je po nenavadnem spletu okoliščin zaključila v retorično celoto (četudi to ni nujen standard). Eden osrednjih problemov ostalih udeležencev PARL-a je bil – po mojem mnenju – prehajanje med improvizirano situacijo in njeno zunanjostjo, izstopanje iz odločitev, dejanj in vztrajanj, s čimer so preprosto izgubljali stik s snovjo in pripenjali svoje delovanje na optične podatke. Hkrati se mi je porodilo vprašanje, ali niso razlike med pristopi udeležencev k improvizaciji v resnici povezane z različnimi rabami, funkcijami in pojmovanji improvizacije v glasbi, plesu in gledališču? 

V glasbi je improvizacija najbolj razvita oblika umetniške proizvodnje tako rekoč od začetka 20. stoletja, v plesu od 60. in 70. let, v gledališču pa je bila improvizacija tako rekoč do pred petimi minutami izključno učno orodje in orodje za akumulacijo potencialnih gradiv, ki kasneje vstopajo v fiksno strukturo: predstavo. Improvizacijsko gledališče (theater sports), ki se je razvilo konec preteklega stoletja in tudi pri nas z Gledališčem Ane Monroe vstopilo v programe KUD-a France Prešeren, je bilo za razliko od glasbene in plesne improvizacije močneje usmerjeno k proizvodnji takojšnjih produktov in je imelo vselej drugačne »menjalne vrednosti«, vrednostne kriterije (veščine) in pogodbe z občinstvi kot v primeru glasbe in plesa. Menim, da so bile pri PARL-ovi Neformi te razlike najpoučnejši del moje gledalske izkušnje, saj so bile razlike v proizvodnih pričakovanjih najmočneje naseljene v ustvarjalna zaledja udeležencev. Morda je v resnici gledališko improvizacijo potrebno šele razviti, ločeno od pritiskov po proizvodu (theater sporst), ki gledalca na kakršenkoli način zadovolji ali izpolni njegova pričakovanja. Verjetno se mora gledališka improvizacija otresti pričakovanj, da bi se lahko razmahnila v sočni človeški sedanjosti. 

Spremljajte nas
in ostanite obveščeni