Tina Valentan: Nizko viseče sadje

(Ne)forma #102, 17. maj 2023, Španski borci



Počasi pristajamo na izbrano zemljepisno dolžino in širino, med črni pod in rdeče žametne zavese, kjer se znano odkriva na novo. Opazovanje, tehtanje, merjenje, premeščanje, spoznavanje, zaznavanje. Čakanje na jezik brez besed, da se oblikuje brez prisile. Zaupanje izvablja uspavanko za ego, radovednost zlaga budnico za čute. Kar gledam in poslušam, me vabi k prisostvovanju brez presojanja, brez interpretiranja, brez pričakovanja dogodka. Sem samo sopotnica v vesoljnem plovilu, ki bo razblinilo omejeno razsežnost prostora-časa in moje majhno sebstvo povezalo z neskončnim stvarstvom. Trenutek, zgodi se tvoja volja.


foto: arhiv sploh
foto: arhiv sploh
Toni harfe in kontrabasa zgoščujejo zvok v skoraj otipljivo snov, ki postaja gradnik habitata za štiri upogljiva človeška telesa in dve masivni telesi iz lesa in strun. Slušno naseljujejo svoj prostor, ga gnetejo in dovoljujejo, da jih gnete. Uho je vedno bolj razprto in razlezeno čez celo kožo. Tako pomirjujoče in poživljajoče hkrati  je opazovati, kako človek išče navdih. Tvega svojo veščino, ji dovoli, da se razleti na prafaktorje, da jih silnice trenutka sestavijo v nepredvidljive oblike z nenačrtovanimi vsebnostmi. Transparentno deli tudi napor, zadrego in negotovost ob tem.  Z odprto in mehko gledalsko prisotnostjo lahko začutim dramaturško napetost pri vsakem premiku ustvarjalcev, ki se prepuščajo hiper nabitemu toku sprejemanja odločitev. Odrski junaki in junakinje so zame tisti in tiste, ki upajo pokazati tudi svojo ranljivost.

Iz srčno spoznavnega uglaševanja me prestavi v drobovje. Za hip občutek, da sem v kitovem trebuhu. To nima veze s celoto, vendar sproži moje vedno bolj pogoste asociativne odzive. Anamaria Klanjšček izziva fizična stičišča z Dejanom Srhojem, ki pod silo teže nekajkrat zrastejo v simbioze nečloveških podob; en trup, šest udov v brezhibnem ravnovesju. Preigravanje predajanje teže in nudenje podpore okrepi temo izmenjav. Kdo nosi koga ali kaj? Tomaž glasbilo. Anamaria Dejana. Kdo se pusti nesti? Plesalec Tomaž Grom. Kdo je osedlan brez vprašanja? Dejan, črni vranec. Kdo je na konju? Tomaž, trubadur z velikim kontrabasom v naročju. Podoknica za ljubljeno se ne zgodi, ker to je fair play, kjer se ljuba spremeni v konja, črni vranec v stopljeno sedlo, kontrabasist v letečo princeso, Eduardo Raon pa zamenja mogočno harfo z nedolžnim ukulele. Habitatu v nastajanju popuščajo silnice logičnosti, njegovi prebivalci pa se radostijo sproščuječega (ne)smisla, z mano vred. Saj se ne tekmuje v tem, kdo je močnejši, ampak kdo se najbolje prilagodi na spremembe v okolici. Darwinova originalna misel ni bila, da v naravi preživijo najmočnejši, temveč tisti, ki so sposobni prilagoditi se prostoru in družbi. Moč ni v premoči, ampak v prepustitvi. Junaki in junakinja pred našimi očmi se prepustijo igri. Ne zaradi tekmovanja, ampak zaradi igranja, s pravili, ki nastajajo sproti, postopoma in skupaj. Brez sodnika, brez kolajn. S posušenim šopkom rastlin za nagardo.  

Uprizoritveni prostor se razpusti in prevetri z badmintonom med Anamario in Dejanom. Žogica šviga po zraku v različne smeri, vsake toliko se pridruži rastlina iz posušenega šopka, ki jo zaluča Tomaž, momentum proti gor pa zaganja tudi vrteči se predmet na vrvici v rokah Eduarda. Postanem radovedna, kam bodo odpeljali ta dokaj navaden predlog. Nič kaj ambiciozno prostorsko variirajo in vztrajajo, dokler naključjej ne odloči, da stopijo iz vidnega polja, kamor odleti žogica. Pomiri me njihov odnos do dogajanja in opomni, da ni treba zmeraj iz nečesa nekaj razviti, producirati ali impresionirati. V redu je delovati v stilu nizko visečega zrelega sadja, ki se mu ne mudi z odcepljanjem od veje, dokler trenutek ni zares zrel. Tudi tak neambiciozen pristop rodi sadove. Oziroma v našem primeru tihožitje, ki ga na sredini sestavi Tomaž. Odzven 102. (Ne)forme zaobjame postavitev iz kontrabasa, loka in suhega šopka. Neživi ekstrakt življenskih so-obstajanj, ki v vodoravni legi vabi, da spustimo gonjo po eksponentni gospodarski rasti in tehnoloških presežkih. Me zanima, kako bi tak tekst napisal Chat GPT?


Spremljajte nas
in ostanite obveščeni