Primož Trdan: Komponiranje za novo tisočletje

Vloga skladatelja vsebuje določena protislovja. Je vloga velike svobode, a hkrati pogajanj in usklajevanj med željo in učinkom. Ustvarjalnost kot takšna stavi na prelom in novost, a je del kontinuitete. Skladanje pomeni usmerjanje dela, njegovega kodiranja, oblike, namena, manevriranje med željami, pričakovanji in sposobnostmi izvajalca in poslušalca dela, med različnimi akustičnimi in družbenimi prostori poslušanja. V adornovski prispodobi »sporočila v steklenici« pomeni prepuščanje glasbe njeni nezamisljivi prihodnosti.

Ta prispodoba napeljuje tudi k miselnosti, da je skladateljeva vloga samostojna, pri čemer se močno nanaša na idejo skladatelja kot avtonomnega umetnika, na značilno idejo ozkega prostora in časovnega okna zgodovine: zahodne umetne glasbe 19. stoletja. Onkraj tega okvirja je skladatelj tesneje in na drugačne načine vpet v pojav glasbe. Poprej dokončano in zapisano delo ni bil osrednji pojem glasbene kulture, ampak eden od faktorjev nastopa, dogodka. 19. stoletje poudarek prestavi k delu, ki je natančneje zapisano, namesto italijanskih pridevnikov za tempe posebej Beethoven poskusi uporabljati merljive metronomske oznake, nad izvedbo bdi vse pomembnejši dirigent, merilo dobre izvedbe pa je zvestoba skladateljevemu tekstu, Werktreue

V 20. stoletju ta zahteva prispe do svoje skrajnosti in hkrati sproži vrsto negacij, ki vse bolj strog skladateljski nadzor materiala hkrati tudi razklenejo. Odprta forma in nedoločenost interpretu dopuščata ne le lastne odločitve, ampak globlji, raziskujoč odnos z glasbenim delom in ga približujeta skladatelju. Vpliv zvočne umetnosti, instalacijske, performativne forme lahko spremeni skladateljev pogled na ritual izvedbe. Izum in splošno razširjenje snemalne tehnologije, fonofiksacije pod vprašaj postavita zapisovanje glasbe, čeprav v skladateljskih krogih obvelja posebna kognitivna disonanca: iskanje novih zvočnosti se še naprej odvija na papirju in le deloma z novo zvočno tehnologijo.

Pri tem razmišljanju je nujen odmik od zahodnega skladateljskega kanona, saj se modernizmi uresničujejo tudi zunaj njega. Jazzovski skladatelji ne puščajo opusov del, ki bi jih preprosto reproducirali, zapečaten kulturni zaklad, ameriško različico klasične glasbe. Ne podrejajo se zapisu glasbe, med avtorjem in izvajalcem ni jasne meje, ampak se odpre polje iskanja med kolektivnim in individualnim. Zato jazzovski skladatelj ali aranžer nič manj ne domisli zvoka, a namesto v notacijo poudarek prestavi na glasbene osebnosti svoje zasedbe. Ellington je s svojimi asistenti skladal za glasbenike, ne za glasbila, v aranžmajih posameznih linij ni označeval z glasbili, ampak z imenom glasbenika, ki je igral part. Mingus je svoja dela dobro načrtoval, premislil je polifonijo linij, a tega ni zapisal, temveč je glasbeniku zaigral ali zapel njegovo linijo, ta si jo je moral zapomniti in nato igrati s prepričanostjo, da je to tudi njegova muzika. Iz kratke vpetosti v klasično kompozicijo je Mingus prevzel način delovanja zasedbe kot delavnice,workshopa, na kateri lahko različni glasbeniki, instrumentalisti, skladatelji preizkusijo svoje ideje s kolegi. To idejo med drugim srečamo pri združenju AACM. Muhal Richard Abrams je razmišljal: »V bistvu so glasbeniki izvajalci, skladatelji, vse to istočasno. Glasbo pišeš takoj, ko greš vadit svoj instrument.«

Hkrati je 20. stoletje tudi stoletje velikih družbenih trenj, političnih revolucij in njihovega globalnega medijskega širjenja, zato tudi skladanje težko ostaja v samoizolaciji, ločeno od družbe. Družbena vloga skladatelja pred 19. stoletjem postavlja v službo plemstva ali cerkve, nato pa z vzponom meščanstva in srednjega sloja skladatelj bolj kot ostali glasbeniki postaja svoboden posameznik, avtonomen umetnik, rešen služenja družbeni avtoriteti. Ta pozicija svobodnega odločanja in sporočanja v 20. stoletju skladatelju naloži vlogo družbenega seizmografa. Attali skladanje – in v resnici glasbo širše – razlaga kot simbolno upravljanje z nasiljem. Skrajna, avantgardna struja postavlja zahtevo, naj vsaka kompozicija premisli problem družbe. V istem momentu pa nekaj podobnega pričakuje tudi sredinski koncertni pogon: skladatelj mora za izvedbo ali izdajo dela predložiti še zapisan komentar, manifest, pojasnilo svojega »sporočila«.

Komponiranje v 21. stoletju zato težko vztraja pri modelu zahodne umetne glasbe 19. stoletja. Opredeliti se mora do odpiranja oblike in materiala, se odločiti glede zapisa, stopnje strogosti in svobode pri izvrševanju zapisa, premisliti kolektivnost glasbenega pojava, se soočiti s tehnologijo in družbenimi pomeni. Na takšen ali drugačen način. Z odpiranjem, zapiranjem, sprejemanjem, omejevanjem. 

Skladatelji treh novih del Ansambla Šalter, člani zasedbe, v repertoar prinašajo raznorodne izkušnje: od klasičnega študija, raziskovanja skozi improvizacijsko dejavnost, dela z elektroniko, pa do prakse zvočne umetnosti, igranja jazza ali ustvarjanja v drugih medijih. Njihova dela so do končne, izvedene oblike prišla skozi sodelovanje glasbenikov – od prvotne ideje, ki jo je ansambel v intenzivnem obdobju vaj, nekakšnih delavnic, preizkušal, razvijal, prilagajal in dodeloval. 

Tomaž Grom v skladbi Moja želja, tvoj ukaz vzpostavi razmerje med mehansko sprožanim malim bobnom in ansamblom, ki se skozi glasbene in zvočne odnose hitro razvije v razmerje med vodenjem in sledenjem, med družbenimi hierarhijami in silnicami:

»Združevanje in manipuliranje zvočnih elementov odražata kompleksnost interakcij med posameznikom in družbo ter spodbujata k razmisleku o tem, kako se individualne iniciative soočajo s pritiski od zunaj ter kako lahko v tem dialogu ohranjamo svojo avtonomijo in integriteto.«

Elisabeth Harnik si je sprva zamislila natančneje zapisano delo, kar pa je po srečanju z glasbeniki zavrgla in ustvarila skladbo šum II, ki temelji na ustvarjalnih improvizacijskih sposobnostih glasbenikov ansambla:

»'Skelet' skladbe je določena oblikovna sekvenca. Ustna navodila za skupinsko oblikovanje določene strukture dopuščajo razširjene interpretacije, ki dodajajo »mesa na kosti« osnovne ideje. Kompozicija znotraj 'definirane svobode' s skupinskimi in posameznikovimi glasbenimi prispevki izkusi večplastno barvanje. Pesem Gobe Sylvie Plath tako deluje kot vodilo za improvizacijsko udeležbo. Preostanek – ali odpadek – prvotnega načrta skladbe, ki je vključeval določen tonski material z oznakami za elemente hrupa in instrumentacijo, lahko slišimo ob koncu skladbe: dvojemke violine, ki zazvenijo kot iz daljave, pospremljene z zvokom dihanja iz bobna.«

Jonas Kocher in Gaudenz Badrutt sta delo Interstices / Interferenceszapisala z besedilno partituro, le-ta glasbenikom omogoča prosto odločanje o gradivu, ki se lahko giblje med melodičnimi okruški in statičnimi zvočnostmi. Njun poseg v vsakič na novo vzpostavljeno glasbo pa se zgodi skozi osnovno rabo tehnologije:

»Od časa do časa naključno generiran svetlobni signal z računalnika sporoči glasbenikom, da naj prekinejo glasbo ali naj ta ponikne v tišino. Ti dogodki se zgodijo nepredvideno in vsakič puščajo možnost, da se        glasba začne znova v drugačni smeri.«

Tako štirje skladatelji treh del odgovarjajo na dileme skladanja danes in za te odgovore je nekaj značilno. Tehnologija, ki jo rabijo, je prinesena iz domačih omar, predalov in ne terja sodelovanja katere velike institucije. Politični momenti skladb komunicirajo s skupnimi izkušnjami življenja, mimo določljivih teoretskih povezav. Glasbeni material ne nastane na skladateljevi delovni mizi, ampak v srečanju, dogovoru, tudi improvizaciji. Avtorji razmišljajo »od spodaj navzgor«, ne iščejo dokončnih odgovorov, ampak posamezne rešitve komponiranja za novo tisočletje.

Spremljajte nas
in ostanite obveščeni