Primož Trdan: Protislovja in mojstrstva repetitivne glasbe

Repetitivna glasba Steva Reicha, Philipa Glassa, Johna Adamsa in drugih skladateljev imenitno povzema številne silnice, kulturne vzorce in družbena protislovja Združenih držav. Nadaljuje prizadevanja ameriške glasbene umetnosti, da bi oblikovala lastno identiteto in se ob tem merila z visokimi tehničnimi standardi evropske tradicije. A hkrati so ti skladatelji zgodaj ozavestili, da ta identiteta ne more preprosto dograjevati akademskega slonokoščenega stolpa in izključevati popularne kulture. Ob tem, ko je Reich, prvotno tolkalec, v prvi polovici šestdesetih let študiral kompozicijo na kalifornijskem kolidžu Mills, kjer sta predavala tudi velikana evropske glasbe Luciano Berio in Darius Milhaud, so ga v resnici že bolj kot serialna tehnika ali novosti darmstatskih tečajev pritegnili modalni jazz Johna Cotrana, soulovski komadi Motowna in bazičen zvok rock'n'rolla. To je pretreslo glasbeno strukturo, v kateri se harmonski razvoj, izpeljevanje in delo s kontrasti umaknejo ritmičnemu utripu, diatoniki in zreduciranemu gradivu, enako pomemben pa je zasuk v zasedbah, s katerimi so omenjeni skladatelji delovali. Ansambli, kot sta Steve Reich and Musicians ali Philip Glass Ensemble, so bili po inštrumentalni sestavi in načinu dela vsaj tako blizu rockovskim zasedbam kot ansamblom za novo glasbo. Prostori njihovega dela niso bile koncertne dvorane, ampak ateljeji, podstrešni »lofti«, galerije, celo prizorišča, namenjena rock in jazz zasedbam. Temu primerno različno je bilo tudi občinstvo, ljubitelji klasične glasbe pa so le postopno sprejeli glasbo radikalnih ponavljanj.

Pravzaprav so repetitivna dela do sredine sedemdesetih let v tradicionalnih koncertnih dvoranah pogosto izžvižgavali. Med izvedbo Reichove skladbe Four Organs v newyorški Carnegiejevi dvorani leta 1972 se je v občinstvu sprožil oster odziv. NY Times je poročal: »Zaslišali so se vzkliki, naj se glasba konča, pomešani z aplavzom, ki bi lahko pospešil konec izvedbe. Pojavila se je tudi skupina, ki je vzklikala v odobravanju. V dvorani je bilo vsaj nekaj vznemirjenja, česar ne bi mogli reči ob večini izvedb avantgardne glasbe.«

Razmere pa so se kmalu spremenile. Če je imela repetitivna glasba v šestdesetih še avantgarden in alternativen priokus, je po dobrih desetih letih začela postajati čedalje bolj uveljavljena smer sodobne glasbe. Reich je na koncerte svoje glasbe privabljal velike množice in po dolgem času postal prvi skladatelj, ki je z izključno svojimi skladbami razprodal Carnegiejevo dvorano, v kateri so ga slabo desetletje prej jezno izžvižgali. Prehod iz domene subverzivnega v forme in institucije romantične glasbene umetnosti je očitnejši pri Glassu, ki je ob koncu sedemdesetih let začel prejemati naročila novih oper od evropskih ustanov in v devetdesetih začel ustvarjati vrsto simfonij.

Protislovja se naseljujejo tudi v interpretacije odločitve za repetitivno glasbeno strukturo. Na eni strani so se v povezavi z asketsko estetiko zgodnje repetitivne glasbe pojavljale primerjave z vzhodnjaško meditativnostjo, kar je podkrepil obrat določenih skladateljev k nezahodnim tradicijam in filozofijam – Glass se je po sodelovanju z Ravijem Shankarjem odpravil na potovanje po Indiji, Reich pa je odkrival zahodno afriško glasbo in staro judovsko petje. Hkrati je muzikolog Robert Fink repetitivno gesto interpretiral povsem obratno: skozi povezavo z množičnimi mediji in potrošniško družbo. Fink v knjigi Repeating Ourselves razlaga, da je ameriška repetitivna glasba v resnici del veliko večje zahodne kulture ponavljanja kot sinonima za masovno potrošnjo in za okolja, ki živijo v izobilju. Ponavljajoče se glasbene strukture so enake preračunljivim repetitivnim strukturam oglaševalskih shem, njihov estetski učinek pa prav lahko meji na hipnotičnost dolgih, z enakimi izdelki napolnjenih polic velikih nakupovalnih centrov.

Večplastne so tudi že nakazane povezave repetitivne glasbe z oddaljenimi kulturami. Steve Reich se je za glasbo Zahodne Afrike zanimal že kot študent, leta 1970 pa je dobil možnost študija na Univerzi v Gani. Ob učenju, snemanju, transkribiranju in nastopanju je spoznal glasbeno prakso plemena Ewe, pri čemer so ga presenetile vzporednice z njegovo lastno glasbo. Poliritmični vzorci v skupinski igri tolkalcev so ga spomnili na tehniko faznih pomikov, ki jo je sredi šestdesetih let odkril ob delu z magnetofonskimi trakovi, sklenjenimi v zanke, v delih It's Gonna Rain(1965) in Come Out (1966), ki jih sproža kontrapunkt enakih linij v le malenkost različnih hitrostih. Tudi sam se je že leta zanašal na repetitivno strukturo in na poudarjanje ritma namesto harmonije ali zvena, prav tako kot ganski tolkalci pa je Reich kolektivnost glasbenega dogodka postavljal pred osebni glasbeni izraz. Spoznanja so ga opogumila za ustvarjanje obsežne, več kot uro dolge tolkalske skladbe Drumming (Bobnanje), ki jo je s svojo skupino krstno predstavil leta 1971 v newyorškem Muzeju sodobne umetnosti MoMA. Delo sestavljajo štirje deli z različno inštrumentacijo, a enako ritmično osnovo. Prvi del je bil napisan za štiri pare bongosov, drugi za tri marimbe, tretji za tri zvončke in pikolo, zadnji del pa združi vsa glasbila.

Vpliv afriške izkušnje se zdi ob poslušanju očiten, a prva izvedba se je namenoma odpovedala vsakršnemu eksotizmu, trinajst članov ansambla je v belih srajcah in črnih hlačah skoncentrirano izpeljalo zahteven proces dela. Pa vendar je skladateljeva odločitev za sklicevanje na zahodnoafriško glasbo sprožila tudi kritike. Leta 2018 je fotografinja Val Wilmer objavila spomine na srečanje z Reichom, ki ji je v začetku sedemdesetih let prostodušno dejal, da »črni Američani postajajo trapasti«, kar njegovo poseganje po gradivu iz afriške v Drumming in posnetega pričevanja o policijskem nasilju nad temnopoltim prebivalstvom na traku v skladbi Come outpostavlja v kompleksnejšo luč, v smer kulturne prilastitve tradicijskih kultur v visoki glasbeni umetnosti.

Reich je tehniko faznih pomikov v sedemdesetih letih začel postopoma opuščati in umikati v ozadje strukture, v njegovih delih pa se vse bolj razkošno razvijajo teksture in barvne kombinacije. Vrhunec takšnih prizadevanj in gotovo eden od vrhuncev Reichovega opusa je še ena obsežna, uro dolga ritualno zamaknjena Glasba za 18 glasbenikov iz leta 1976. Skladateljev ansambel je s tem narasel ter z violino, violončelom, klarinetoma, pevkami, pianisti in velikimi tolkalskimi skupinami razgrnil živopisno zvočnost. Reich je že v nekaterih stavkih Bobnanja tolkalcem namenil vokalno vlogo, dodajanje vokaliz brez besedil, ta element pa je v Glasbi za 18 glasbenikov še veliko podrobneje razvil. Delo temelji na enajstih akordih, ki se predstavijo in prelivajo v uvodnem odseku. Temu brez prekinitev sledi enajst odsekov, kratkih kompozicij, ki temeljijo na uvodnih enajstih akordih, zadnji del pa ponovno povzame to harmonsko sosledje. Še ena od ključnih zakonitosti delovanja skladbe pa je zanašanje na dolžino izdiha vokalistk in pihalcev, ki vpliva na dolžino določenih odsekov.

Barvitost, bogastvo kontrapunkta, jasno razumljiva struktura dela in organizacija igre na podlagi odnosov med glasbeniki je sprožila navdušen odziv prvih poslušalcev. Plošča s posnetkom skladbe je izšla pri znani založbi ECM. Uspeh Steva Reicha ni usmeril v skladanje podobnih del, saj je še zadržal radovednost in nadaljeval med drugim z iskanjem drugačnega vokalnega pristopa v The Desert Music, glasbeno sinhronizacijo muzikalnih lastnosti posnetega govora v Different Trains, inštrumentalnih onomatopoij zvokov velemesta v City Life ali zvena električne kitare v Electric Counterpoint.


Spremljajte nas
in ostanite obveščeni