Tovarne smrti so skoraj mistično sporočale »Arbeit macht frei«,
pariški zidovi pa so nosili revolucionarna sporočila »Ne travaillez
jamais« (Debord, 1953). V etimološkem smislu ima beseda delo v različnih
jezikih mnogo izvorov – zasledimo lahko latinski Tripalium, ki nakazuje
na mučenje, in grški Ergon, ki govori o skrbi do drugega. Bi lahko
rekli, da je delo razmerje med dvema konceptoma – mučenjem in skrbjo?
Od
sužnjelastništva do fevdalnih razmerij, od marksističnih analiz do
kapitalistične ideje stalnega napredka, od feminističnih zahtev
vrednotenja skrbstvenega in nevidnega dela do sodobne teorije odrasti,
ki proizvodnjo postavi v kontekst ekološke krize, je bil koncept dela
skozi zgodovino obravnavan iz različnih perspektiv. Seveda ne moremo
mimo 500-letne protestantske tradicije posvečevanja in poveličevanje
dela (Weber, 1905), kjer se opravljanje dela in kako pri tem postati
boljši in učinkovitejši razume kot znak morale in etike. V klasičnih
časih je aristokracija delo zaničevala, vendar so takratni filozofi, kot
je John Locke, razvili puritansko idejo kreposti skozi trpljenje, ki je
upravičevala trud delavskega razreda kot nekaj plemenitega. Stoletja
kasneje je teorija toka (to je stanje resnične zavzetosti pri delu)
ključ do sreče in uspeha v delu artikulirala kot nenehno ravnovesje med
tesnobo, kjer je težavnost previsoka za človekovo spretnost, in
dolgčasom, kjer je težavnost prenizka (Csíkszentmihályi, 1990). Danes
poznamo korporacije, ki najemajo menedžerje sreče in vpeljujejo vaje za
spodbujanje dela s tokom: Ljubiti, kar delaš. Biti fanatičen v delu.
Biti predan delu, ker je delo vir osebnega zadovoljstva in sreče. Vendar
vemo, da so izkušnje toka redke, saj je to predvsem teorija
specializiranega strokovnega znanja. Psihologijo strokovnjakov so namreč
preučevali na številnih področjih (npr. šahisti, kirurgi, glasbeniki,
baletniki, športniki; Ericsson, Krampe in Tesch-Römer (1993); Chase in
Simon (1973), tem strokovnjakom pa je skupno, da aktivno delujejo na
izjemno opredeljenem in ozkem področju in prejemajo pogoste povratne
informacije visoke kakovosti, kar je neprimerljivo z večino obstoječih
delovnih mest. Kako torej, da je partikularna teorija toka na delu
postala splošna teorija sreče na delu? Če je tok povezan s strokovnim
znanjem in če strokovnost ni (ali je le slabo) povezana s srečo, zakaj
bi bil tok povezan s srečo? Morda je eden od načinov, kako razumeti tok v
smislu sreče, ta, da ga umestimo v tradicijo stoikov, ki so učili, da
se sreča najde v dejavnem sodelovanju s svetom (Treating each and every
moment—no matter how challenging—as something to be embraced, not
avoided). Tudi Nietzsche in Russell sta imela podobne zamisli, le da se
tok pri njima spogleduje s fanatičnim in obsesivnim.
Ko razmišljamo o
sreči in zadovoljstvu pri delu, naletimo tudi na vprašanje smisla in
koristnosti. Večina ljudi resnično želi verjeti, da na nek način
prispevajo k svetu in znorijo, zbolijo ter postanejo nesrečni, če se
jim to zanika. V naši družbi koristno delo pogosto ni spoštovano in je
slabo plačano, kljub temu da gre po navadi za službe s težkimi pogoji
dela, medtem ko je ogromno nesmiselnih služb zelo dobro plačanih. David
Graeber govori o teh nekoristnih službah kot o delovnih mestih,
namenjenih samim sebi, o »usranih službah«, ki ne koristijo nikomur.
Tudi ljudje, ki jih opravljajo, se po njegovem zavedajo, da ne bi bilo
nobene razlike, če bi jutri prenehali s svojim delom (Graeber, 2018).
Nekateri veliki ekonomski misleci, kot je John Keynes, so napovedovali,
da bo tehnologija tako napredovala, da bomo do konca stoletja dosegli
15-urni delovni teden. Namesto skrajšanega delovnika se danes množi
količina nesmiselnega dela z domnevo, da je več delovnih mest bolje ne
glede na vse. Poleg novih oblik dela, ki popolnoma zamegljujejo
izbojevano razmerje med delovnim in prostim časom, poleg človeškega
dela, ki ga usmerjajo in preverjajo algoritmi, in poleg nehumanih
delovnih razmer post kolonialnega značaja v zadnjih letih spremljamo
porast izgorelosti na delovnem mestu, večanje depresivnih obolenj in
odpora proti delu.
Morda je napočil trenutek, da na globalni ravni
premislimo, koliko dela dejansko moramo opraviti in koliko bistvenih
nalog lahko opravi tehnologija. Kajti, da bi delali manj, je stvar
prilagoditve ukoreninjenega, historično pogojenega vrednotenja dela. Ta
prilagoditev, poleg skrbi za dostojno življenje vseh, terja tudi
prepoznanje tistih vrednosti, ki danes ne spadajo pod to, kar štejemo za
“delo”, a vseeno temeljno prispevajo k razvoju družbe.
Avtorji: Loup Abramovici, Tomaž Grom, Teja Reba, Špela Trošt
Produkcija: Teja Reba, samozaposlena v kulturi
Koprodukcija: Zavod Sploh
Partnerji: Zavod Bunker, Associazione Culturale YANVII,
Moderna galerija, Zavod En-Knap
Finančna podpora: Ministrstvo za kulturo RS